مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari Kamrodi S, Kharazmi Rahimabadi R, Babapour Vajari M. (2019). The effect of problem-solving skills training on social development of prenative students. Rooyesh. 8(6), 69-78.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-992-fa.html
حیدری کمرودی صوفیا، خوارزمی رحیم آبادی رحمت اله، باباپور واجاری مریم. تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر میزان رشد اجتماعی نوآموزان پیش دبستانی رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :78-69

URL: http://frooyesh.ir/article-1-992-fa.html


1- عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گیلان،‌ ایران
2- رییس انجمن علمی آموزش و پرورش استثنایی، گیلان، ایران ، mo85.sen85@yahoo.com
3- پژوهش آموزش و پرورش رشت، گیلان، ایران
چکیده:   (2366 مشاهده)
رشد اجتماعی مجموعه متوازنی از مهارت­های اجتماعی و رفتارهای انطباقی فراگرفته شده است که فرد را قادر می­سازد با افراد دیگر، روابط متقابل مطلوب داشته باشد، واکنش­های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامد منفی دارند اجتناب ورزد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت حل­مسأله بر میزان رشد اجتماعی نوآموزان پیش­دبستانی صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان 6- 5 ساله­ پیش­دبستانی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 شامل 2300 نفر بوده است که 82 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953) بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی مستقل نشان داد تفاوت معنی­داری بین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش در میزان رشد اجتماعی کودکان وجود دارد. به عبارتی آموزش حل­مسأله باعث رشد اجتماعی آنان می­شود. همچنین نتایج پژوهش بیانگر این بود که بین نمرات رشد اجتماعی، دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد و روش حل­مسأله به یک میزان بر هر دو جنس در گروه آزمایش اثر داشته است.
واژه‌های کلیدی: حل مسأله، رشد اجتماعی، پیش دبستانی
متن کامل [PDF 592 kb]   (2548 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1396/9/7 | پذیرش: 1396/9/21 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb