Heidari Kamrodi S, Kharazmi Rahimabadi R, Babapour Vajari M. (2019). The effect of problem-solving skills training on social development of prenative students.
Rooyesh.
8(6), 69-78.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-992-fa.html
حیدری کمرودی صوفیا، خوارزمی رحیم آبادی رحمت اله، باباپور واجاری مریم. تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر میزان رشد اجتماعی نوآموزان پیش دبستانی رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :78-69
URL: http://frooyesh.ir/article-1-992-fa.html
1- عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گیلان، ایران
2- رییس انجمن علمی آموزش و پرورش استثنایی، گیلان، ایران ، mo85.sen85@yahoo.com
3- پژوهش آموزش و پرورش رشت، گیلان، ایران
چکیده: (2366 مشاهده)
رشد اجتماعی مجموعه متوازنی از مهارتهای اجتماعی و رفتارهای انطباقی فراگرفته شده است که فرد را قادر میسازد با افراد دیگر، روابط متقابل مطلوب داشته باشد، واکنشهای مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامد منفی دارند اجتناب ورزد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت حلمسأله بر میزان رشد اجتماعی نوآموزان پیشدبستانی صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان 6- 5 ساله پیشدبستانی شهر رشت در سال تحصیلی 96-95 شامل 2300 نفر بوده است که 82 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1953) بود. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی مستقل نشان داد تفاوت معنیداری بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش در میزان رشد اجتماعی کودکان وجود دارد. به عبارتی آموزش حلمسأله باعث رشد اجتماعی آنان میشود. همچنین نتایج پژوهش بیانگر این بود که بین نمرات رشد اجتماعی، دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد و روش حلمسأله به یک میزان بر هر دو جنس در گروه آزمایش اثر داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1396/9/7 | پذیرش: 1396/9/21 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1