Akhavi pour A, Amiri M, Hatami F, Tahmasbi F, Pourmoradkohan P. (2019). The impact of brain gym on Body balance of Non athlete female students.
Rooyesh.
8(7), 49-58.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1337-fa.html
اخوی پور آذر، امیری محسن، حاتمی فرزانه، طهماسبی فرشید، پورمرادکهن پریسا. تاثیر ژیمناستیک مغزی بر تعادل بدنی دانشجویان دختر غیر ورزشکار رویش روان شناسی 1398; 8 (7) :58-49
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1337-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی-گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
2- دانشجوی دکتری روانشناسی - گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی
3- استادیار - دانشگاه تربیت دبیر رجایی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی
4- استادیار دانشگاه - دانشگاه تربیت دبیر رجایی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی
5- کارشناس ارشد رفتار حرکتی -دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی ، p.pourkohan@yahoo.com
چکیده: (2795 مشاهده)
با توجه به اهمیت مقولۀ تعادل در حفظ حالت بدنی و اجرای مهارتهای ورزشی پیچیده، هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر ژیمناستیک مغزی بر تعادل ایستا و پویای دانشجویان دختر غیر ورزشکار بود. به منظور دستیابی به این هدف، 24 دانشجوی دختر غیر ورزشکار دانشگاه خوارزمی به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی تمرینات ژیمناستیک مغزی را که به صورت اختصاصی جهت بهبود تعادل بدن طراحی شده اند را به مدت 8 جلسۀ 30 دقیقهای اجرا کردند. همچنین برای گروه کنترل نیز یک سری حرکات کششی و نرمشی که بر تعادل موثر نیستند در نظر گرفته شد که به مانند گروه آزمایش، به مدت 8 جلسۀ 30 دقیقهای انجام دادند. به منظور اندازهگیری تعادل ایستا و پویای شرکت کنندگان در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب از آزمون لک لک و آزمون ستاره استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. در نهایت نتایج نشان داد که با کنترل نمره پیش آزمون، بین نمرات تعادل ایستا و پویای دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و این به آن معنا است که ژیمناستیک مغزی بر تعادل ایستا و پویا تاثیر مثبت دارد. بر اساس یافته های پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که با توجه به سهولت اجرای تمرینات ژیمناستیک مغزی، مربیان و معلمان تربیت بدنی می توانند به منظور بهبود تعادل در دانش آموزان خود از آن استفاده کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/7/29 | انتشار الکترونیک: 1398/8/19