Oveisi H, Monirpour N, Zargham Hajebi M. (2023). Model of ego strength based on the object relations and mediating role of the personality organization in people applying cosmetic head and face surgery.
Rooyesh.
12(1), 145-154.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3920-fa.html
اویسی هلیا، منیرپور نادر، ضرغام حاجبی مجید. مدل قدرت ایگو براساس روابط موضوعی و نقش میانجی سازمان شخصیت در افراد متقاضی جراحی زیبایی سر و صورت رویش روان شناسی 1402; 12 (1) :154-145
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3920-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، Monirpoor@qom-iau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده: (998 مشاهده)
با توجه به اینکه عوامل روانشناختی نقش مهمی در تصمیم به انجام جراحی زیبایی دارد. هدف این پژوهش تبیین مدل قدرت ایگو براساس روابط موضوعی و نقش میانجی سازمان شخصیت در افراد متقاضی جراحی زیبایی سر و صورت بود. پژوهش حاضر توصیفی ـ همبستگی است. جامعهی آماری شامل کلیهی افراد مراجعهکننده به مرکز جراحی زیبایی ونک تهران در بهار و تابستان 1399 بودند. تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری در دسترس و براساس ملاکهای ورود و خروج برگزیده شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای قدرت ایگو استروم (PIES، 1997)، روابط موضوعی بل (BORI، 1995) و سازمان شخصیت کرنبرگ (IPO، 2002) انجام گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل مسیر انجام شد. روابط ساختاری میان متغیرها نشان داد که روابط موضوعی دارای اثر مثبت و مستقیم بر سازمان شخصیت(119/0=β و 01/0>P) و قدرت ایگو بود (228/0=β و 01/0>P). همچنین، سازمان شخصیت دارای اثر مثبت و مستقیم بر قدرت ایگو بود(400/0 =β و 01/0>P). علاوهبراین، اثر غیر مستقیم روابط موضوعی بر قدرت ایگو برابر با 027/0 و معنادار بود (01/0>P). میتوان نتیجه گرفت که آسیب در روابط موضوعی اولیه با تأثیر بر سازمان شخصیت میتواند در ایجاد ایگویی ضعیف در بین افراد خواهان جراحی زیبایی اثر بگذارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/3/11 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10