Farid S, Mirzshosseini H, Monirpour N. (2023). Comparing the effect of behavioral parenting training of mothers and social skilled training of children on Emotion regulation strategies and self-control dimensions in fourth grade students with oppositional defiant disorder.
Rooyesh.
11(11), 83-92.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3977-fa.html
فرید سعیده، میرزاحسینی حسن، منیرپور نادر. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد خودکنترلی در دانش آموزان پایه چهارم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای رویش روان شناسی 1401; 11 (11) :92-83
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3977-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، mirzahoseini.hasan@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده: (995 مشاهده)
هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد خودکنترلی دانشآموزان پایه چهارم مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه چهارم دبستان و مادران آنها بود که در بازه زمانی مرداد و شهریور ۱۳۹۹ به کلینیکهای روانشناسی منطقه ۵ تهران مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور، ۴۵ شرکت کننده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگذاری شدند. جلسات گروههای آزمایش ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای برای هر گروه بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ) و پرسشنامۀ خودکنترلی (CPSC) بود. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و به منظور مقایسه زوجی از تحلیل بنفرونی استفاده گردید. یافتهها نشان داد در هر دو گروه آزمایش میانگین نمرات پس آزمون در راهبردهای تنظیم هیجان سازگارانه (اندازه اثر= ۵۶۶/۰)، ناسازگارانه (اندازه اثر= ۷۰۱/۰) و ابعاد خودکنترلی (اندازه اثر= ۶۳۳/۰) نسبت به پیش آزمون تغییر کرده است (۰۵/۰>P)، اما تفاوت معناداری بین این دو روش بر روی متغیرهای پژوهش و ابعاد آنها مشاهده نشد (۰۵/۰<P). از این یافتههای میتوان نتیجه گرفت آموزش فرزندپروری به مادران به اندازه آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر راهبردهای تنظیم هیجان و ابعاد خودکنترلی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای اثربخش است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/4/3 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار الکترونیک: 1402/1/14