Sharifi Ardani A, Ghahvehchi-Alhosseini F, Amirseifadini F, Moosavi nezhad M S, Salimi Sabet S. (2024). The relationship between parents' character strengths and children's social skills with regard to the mediating role of emotion regulation.
Rooyesh.
13(2), 235-244.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4547-fa.html
شریفی اردانی علیرضا، قهوهچی الحسینی فاطمه، امیرسیف الدینی فائزه، موسوی نژاد محمد صادق، سلیمی ثابت سارنگ. رابطه توانمندیهای منش والدین و مهارت اجتماعی فرزندان با توجه به نقش واسطه ای تنظیم هیجان رویش روان شناسی ۱۴۰۳; ۱۳ (۲) :۲۴۴-۲۳۵
URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۴۵۴۷-fa.html
۱- دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، sharifiardani88@gmail.com
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش مثبت گرا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
۳- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند، کرمان، ایران.
۴- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران.
۵- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
چکیده: (۶۴۵ مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه بین توانمندیهای منش والدین با مهارت اجتماعی فرزندان بود. روش پژوهش توصیفی–همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. حجم نمونه 300 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و از این تعداد 286 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی (SSRS) گرشام و الیوت، (1990)، مشکلات در نظمبخشی هیجانی (DERS) گراتز و روئمر (2004) و آزمون مختصر توانمندیهای منش (BST) پترسون و سلیگمن (2004) بودند. جهت تحلیل دادهها از معادلات ساختاری به روش حد اقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم فضیلتهای والدین به تنظیم هیجان خود (001/0=p) و همچنین مهارت اجتماعی فرزندان(001/0= p) به طور مثبت معنیدار است، مسیر تنظیم هیجانی به مهارت اجتماعی در والدین (001/0= p) به طور مثبت معنیدار است. یافتهها نشان داد که مسیر غیرمستقیم توانمندیهای منش والدین به مهارت اجتماعی با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجانی ( 002/0= p) نیز معنیدار بوده است. شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوب بودند. با توجه به نتایج توانمندیهای منش والدین با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجانی میتواند تبیین کننده مهارت اجتماعی فرزندان باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1402/1/28 | پذیرش: 1402/11/13 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10