Naebdrakhtan L, Mousazadeh T, Taklavi S, Sheykholeslami A. (2025). The effectiveness of emotion regulation training on reducing alexithymia and symptoms of attention deficit disorder in students with emotional problems.
Rooyesh.
13(9), 111-120.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5182-fa.html
نایب درختان لیلی، موسی زاده توکل، تکلوی سمیه، شیخالاسلامی علی. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانشآموزان با مشکلات هیجانی رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :120-111
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5182-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، T.mousazadeh@iauardabil.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (366 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانشآموزان با مشکلات هیجانی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان (پایههای پنجم و ششم ابتدایی) با مشکلات هیجانی بودند که در سال 1401 به منظور دریافت خدمات روانشناختی به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. تعداد نمونه مورد پژوهش 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسهی 60 دقیقهای آموزش تنظیمهیجان دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامهی نارسایی هیجانی کودکان (AQC، ریف و همکاران، 2006) و پرسشنامه توانایی و مشکلات (SDQ، گودمن، 2001) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده چنین به نظر میرسد که آموزش تنظیم هیجان میتواند به عنوان مداخلهای مؤثر برای کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانشآموزان با مشکلات هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/12/2 | پذیرش: 1403/2/3 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10