مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 9 - ( آذر 1403/ پیاپی 102 1403 )                   سال 13 شماره 9 صفحات 120-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naebdrakhtan L, Mousazadeh T, Taklavi S, Sheykholeslami A. (2025). The effectiveness of emotion regulation training on reducing alexithymia and symptoms of attention deficit disorder in students with emotional problems. Rooyesh. 13(9), 111-120.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5182-fa.html
نایب درختان لیلی، موسی زاده توکل، تکلوی سمیه، شیخ‌الاسلامی علی. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانش‌آموزان با مشکلات هیجانی رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :120-111

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5182-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، T.mousazadeh@iauardabil.ac.ir
3- استادیار، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4- استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (366 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانش­آموزان با مشکلات هیجانی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان (پایه­های پنجم و ششم ابتدایی) با مشکلات هیجانی بودند که در سال 1401 به منظور دریافت خدمات روانشناختی به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. تعداد نمونه مورد پژوهش 30 نفر بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه­ی 60 دقیقه­ای آموزش تنظیم­هیجان دریافت کردند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه­ی نارسایی هیجانی کودکان (AQC، ریف و همکاران، 2006) و پرسشنامه توانایی و مشکلات (SDQ، گودمن، 2001) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده­­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره صورت گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده چنین به نظر می­رسد که آموزش تنظیم هیجان می­تواند به عنوان مداخله­ای مؤثر برای کاهش نارسایی هیجانی و علایم اختلال نارسایی توجه در دانش­آموزان با مشکلات هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 504 kb]   (192 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/12/2 | پذیرش: 1403/2/3 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb