Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1403.063
Shahdadian V, Golshani F, Baghdasarians A. (2025). The mediating role of interpersonal sensitivity in the relationship between integrative self-knowledge and self-injurious behaviors in adolescents.
Rooyesh.
13(11), 95-105.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5904-fa.html
شهدادیان ویدا، گلشنی فاطمه، باغداساریانس آنیتا. نقش میانجی حساسیت بینفردی در رابطه بین خودشناسی انسجامی و رفتارهای خودآسیب-رسان در نوجوانان رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :105-95
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5904-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، fa_golshan@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (342 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی حساسیت بین فردی در رابطه بین خودشناسی انسجامی و رفتارهای خودآسیبرسان در نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 بود. 419 نفر به روش دردسترس در این مطالعه مشارکت داشتند و به سنجه حساسیت بینفردی (IPSM؛ بایس و پارکر، 1989)، مقیاس خودشناسی انسجامی (ISKS؛ قربانی و همکاران، 2008) و پرسشنامه اظهارات مربوط به خودآسیبی (ISAS؛ کلونسکی و گلن، 2009) پاسخ دادند. تحلیل دادهها به روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود. نتایج نشان داد که اثرمستقیم خودشناسی انسجامی بر رفتارهای خودآسیبرسان بهطور منفی معنادار بود؛ در مقابل حساسیت بین فردی بهطور مثبت بر رفتارهای خودآسیبرسان اثر مستقیم داشت. همچنین نتایج نشان داد که خودشناسی انسجامی بهطور منفی بر حساسیت بین فردی اثر مستقیم داشت (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که حساسیت بین فردی بین خودشناسی انسجامی و رفتارهای خودآسیبرسان بهطور معنادار نقش میانجی داشت (05/0>P). نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که خودشناسی انسجامی بهصورت مستقیم و با میانجیگری حساسیت بین فردی بر رفتارهای خودآسیب رسان اثر دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/11 | پذیرش: 1403/10/23 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10