hosseinzadeh Y, Mohammadi T, Salemi Khamane A. (2020). The Comparison of human judgment, help- seeking and social acceptability in students with and without dyslexia.
Rooyesh.
9(1), 65-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1623-fa.html
حسین زاده یزدان، محمدی تینا، سالمی خامنه علیرضا. مقایسه قضاوت اجتماعی، کمک طلبی و مقبولیت اجتماعی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص خواندن رویش روان شناسی 1399; 9 (1) :72-65
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1623-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پیشوا- ورامین. ، tinaa_mohammadi@yahoo.com
3- دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
چکیده: (2402 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور مقایسه قضاوت اجتماعی، کمک طلبی و مقبولیت اجتماعی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاصخواندن انجام شد. روش پژوهش علّی-مقایسه ای از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص خواندن مقطع ابتدایی شهر رشت در نیمه اول سال تحصیلی 1397-1398 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر (30 نفر با اختلال یادگیریخاصخواندن و 30 نفر بدون اختلال یادگیری) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس قضاوت اجتماعی، پرسشنامه کمک طلبی و پرسشنامه مقبولیت اجتماعی کودکان استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره(MANOVA) با بهره گیری نرم افزارآماری SPSS20 انجام شد. یافتهها نشان داد قضاوت اجتماعی، کمک طلبی و مقبولیت اجتماعی در بین دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص خواندن تفاوت معنیداری وجود دارد(01/0 p<). به طوری که دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص خواندن در هر سه متغیر نمرات پایینی در مقایسه با دانش آموزان بدون اختلال یادگیری دریافت کردند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1398/1/18 | پذیرش: 1398/2/27 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10