Bedayat E, Askary M. (2020). The Effectiveness of Behavioral Activation Group Therapy on Emotional Regulation and Suicidal Ideation Strategies in Female Students With Major Depressive Disorder.
Rooyesh.
9(1), 47-56.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1631-fa.html
بدایت احسان، عسکری مرضیه. تأثیر گروه درمانی فعالسازی رفتاری بر راهبردهای تنظیم هیجان و افکار خودکشی دانش آموزان دختر با اختلال افسردگی اساسی رویش روان شناسی 1399; 9 (1) :56-47
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1631-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. ، Lost.ehsan@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات واحد خمین
چکیده: (2564 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر گروه درمانی فعالسازی رفتاری بر راهبردهای تنظیم هیجان و افکار خودکشی دانش آموزان دختر با اختلال افسردگی اساسی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانش آموزان دختر پایۀ سوم دوره متوسطۀ دوم شهر شیراز در در نیم سال اول تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که 30 نفر از آنها پس از تشخیص اختلال افسردگی اساسی و سپس مصـاحبۀ بالینی، به عنوان نمونهٌ پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دوبار) برنامه گروه درمانی فعالسازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در به مدت دوماه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامههای راهبردهای تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و افکار خودکشی بک (1979) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری در بین میانگین نمرات مؤلفههای راهبردهای تنظیم هیجانی شامل ارزیابی مجددشناختی و فرونشانی و افکارخودکشی وجود دارد (01/0P< ). به عبارت دیگر میتوان گفت که، گروه درمانی فعالسازی رفتاری بر بهبود راهبردهای تنظیم هیجانی و کاهش افکارخودکشی دانش آموزا ن دختر با اختلال افسردگی اساسی تأثیر دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/2/21 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10