habibi M H. (2020). The Effect of Teaching Problem-Solving Skill on the Creativity and Academic Motivation of Secondary School Students.
Rooyesh.
9(1), 57-64.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1648-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، M.habibi008@gmail.com
چکیده: (2282 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت حلمسئله بر میزان خلاقیت و انگیزش پیشرفت دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر مشهد در نیم سال تحصیلی اول 98-1397 تشکیل دادند که از این بین 30 نفر با توجه به ارزیابیهای اولیه و به صورت هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزش گروهی مهارت حلمسئله را در 8 جلسه 90دقیقهای در هر هفته یک جلسه دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای خلاقیت (عابدی، 1372) و انگیزش پیشرفت هرمنس (1972) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش در متغیرهای خلاقیت و انگیزش پیشرفت، تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت، آموزش مهارت حلمسئله بر افزایش میزان خلاقیت و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر تأثیر دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1398/2/31 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10