کارشناس ارشد،گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تهران، ایران ، Nasrinkhhelma@gmail.com
چکیده: (3938 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خود آسیبرسان دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه آسیب به خود سانسون، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر و مقیاس پاسخهای نشخواری نالن-هوکسما و مارو استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان ازجمله عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی با رفتارهای خود آسیبرسان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین بین نشخوار فکری و رفتارهای خود آسیبرسان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. رگرسیون پیشبینی رفتارهای خود آسیبرسان بر اساس نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان معنیدار است. از بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان، عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در کنترل تکانه و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی بهطور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیبرسان را پیشبینی میکنند. همچنین، نشخوار فکری بهطور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیبرسان را پیشبینی میکند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1398/2/10 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6