Alipour M, ayati M, Alipour shahrbabak A. (2020). Exploring the implications of the laws and principles of quantum physics in the field of talent (quantum theory of talent).
Rooyesh.
9(2), 27-38.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1840-fa.html
علی پور محمد، آیتی محسن، علی پور شهربابک امیر. واکاوی دلالتهای قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی(نظریه کوانتومی استعداد) رویش روان شناسی 1399; 9 (2) :38-27
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1840-fa.html
1- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران. ، m.alipour@birjand.ac.ir
2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
3- کارشناس ارشد فیزیک حالت جامد ، دبیر فیزیک آموزش وپرورش شهر بیرجند
چکیده: (2770 مشاهده)
مسئله استعدادیابی یکی از مباحث مهم در حوزه آموزشی و پژوهشی است که همیشه به عنوان دغدغهای برای نظامهای آموزشی مطرح بوده است. بررسی مسائل شناسایی و هدایت دانشآموزان مستعد میتواند بخش عظیمی از فعالیتهای مجریان و دستاندرکاران را روشن و شفاف نماید، تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهند؛ از سوی دیگر، فیزیک کوانتوم همواره در مسائل آموزشی بهکاررفته و در تبیین مسائل آموزشی و تربیتی بسیار اثربخش بوده است. هدف این پژوهش بررسی دلالتهای قوانین و اصول فیزیک کوانتوم در حوزه استعدادیابی دانشآموزان بود. در این مطالعه با توجه به ماهیت پژوهش از روش کیفی جستارنظرورزانه استفاده شد. در این پژوهش ضمن بررسی مفاهیم فیزیک کوانتومی همچون دوگانگی موجی-ذرهای، عدم قطعیت هایزنبرگ، اصل مکملیت بور، گربه شرودینگر، کل انگاری و پدیده تداخل(سازنده/ویرانگر) به تبیین مسائل حوزه شناسایی و هدایت دانشآموزان با استعداد پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دوگانگی موجی-ذرهای بر آگاهسازی و تحریک حوزه استعدادی یادگیرندگان، مسئله عدم قطعیت هایزنبرگ، اندازهگیری بور، شرودینگر بر استفاده از چندین ابزار ومنابع جهت شناسایی، شناسایی در موقعیت خاص استعداد و مشاهده دقیق یادگیرندگان در محیطهای مختلف، مسئله کل انگاری بر خروج از نگاه کلی به حوزه استعدادی ونگاه ریزبینانه به آن دلالت دارد و همچنین پدیده تداخل ناظر بر ایجاد موقعیت مشارکت یادگیرندگان با حوزه استعدادی مشترک و توجه به نحوه رفتارهایمان در برخورد با دانشآموزان با استعداد، است
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/7/25 | پذیرش: 1398/10/3 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10