سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 68-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران. ، fnikdel@yu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، ایران.
چکیده:   (1436 مشاهده)
تنظیم هیجانی، بیانگر فرایندهای روانی و رفتاری است که به‌ موجب آن افراد روی احساسات خود و دیگران تأثیر می‌گذارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و کارآمدی پردازش در میان دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش از نوع شبه­ آزمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه ­ی اضطراب امتحان اسپیلبرگر و شاخص پردازش اطلاعات بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه­ ی شهر یاسوج در سال تحصیلی 97-96 بود که تعداد 44 نفر (22 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل) به روش نمونه ­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک‌ساعته دو بار در هفته، تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند. داده­ های به‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل­ها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و کارآمدی پردازش دانش ­آموزان مؤثر است. بنابراین، می­ توان در مدارس مهارت­های تنظیم هیجان را به دانش ­آموزان آموزش داد تا بتوانند هیجان­های خود، ازجمله اضطراب را مدیریت کنند.
متن کامل [PDF 457 kb]   (25 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/10/10 | ویرایش نهایی: 1399/12/16 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.