Nikdel F, Moradian F. (2019). The effect of emotion regulation training on the test anxiety and processing efficiency in high school girl studets,.
Rooyesh.
8(9), 61-68.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2220-fa.html
1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران. ، fnikdel@yu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، ایران.
چکیده: (1761 مشاهده)
تنظیم هیجانی، بیانگر فرایندهای روانی و رفتاری است که به موجب آن افراد روی احساسات خود و دیگران تأثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و کارآمدی پردازش در میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه ی اضطراب امتحان اسپیلبرگر و شاخص پردازش اطلاعات بود. جامعه آماری شامل کلیهی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ی شهر یاسوج در سال تحصیلی 97-96 بود که تعداد 44 نفر (22 نفر آزمایش و 22 نفر کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یکساعته دو بار در هفته، تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند. داده های بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و کارآمدی پردازش دانش آموزان مؤثر است. بنابراین، می توان در مدارس مهارتهای تنظیم هیجان را به دانش آموزان آموزش داد تا بتوانند هیجانهای خود، ازجمله اضطراب را مدیریت کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10