سال 9، شماره 10 - ( دي 1399/ شماره پياپي 55 1399 )                   سال 9 شماره 10 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، badr_rahim@yahoo.com
3- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- دانشیار، گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
5- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (1787 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی بسته‏ی آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد بر عملکرد‏ تحصیلی علوم و ریاضی در دانش‏آموزان عادی بود. روش‏پژوهش،  یک مطالعه نیمه‏‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‏آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. 60 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 15 جلسه‏ی آموزش کارکردهای ‏اجرایی سرد را گذراندند. برای گردآوری داده‏ها  از آزمون محقق‏ساخته عملکرد تحصیلی ریاضی و علوم استفاده شد. داده‏های پژوهش با روش تحلیل‏ کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.  یافته‏های حاصل از تحلیل داده‏های پژوهش نشان داد که بسته آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد باعث افزایش معنادار نمرات علوم و ریاضی دانش‏آموزان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (001/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، می­توان از بسته آموزشی کارکردهای ‏اجرایی سرد برای بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی و علوم در دانش‏آموزان عادی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 994 kb]   (1162 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/7/13 | ویرایش نهایی: 1399/11/6 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار الکترونیک: 1399/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.