Baluchi A, Nastiezaie N. (2021). The Relationship of School Culture with Academic Achievement, Basic Psychological Needs and Academic Self-Regulation in Students.
Rooyesh.
9(12), 203-214.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2413-fa.html
بلوچی ابابکر، ناستی زایی ناصر. رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی، نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان رویش روان شناسی 1399; 9 (12) :214-203
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2413-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
2- دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. ، n_nastie1354@ped.usb.ac.ir
چکیده: (2065 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی، نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوم منطقه لاشار (استان سیستان و بلوچستان) بود. 323 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فرهنگ مدرسه (الکساندر و ساد، 1997)، نیازهای بنیادین روانشناختی (گاردیا، دسی و رایان، 2000) و خودتنظیمی تحصیلی (بوفارد، بویزورت، ویژوا و لاروچ، 1995) بود. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی (558/0r=)، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (699/0r=) و خودتنظیمی تحصیلی (581/0r=) رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0p<). همچنین فرهنگ مدرسه توانسته است به ترتیب 8/31، 5/50 و 7/34 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی را پیش بینی کند. با توجه به نتایج، میتوان از طریق بهبود روابط بین دانشآموزان با معلمان و همسالان، بیان انتظارات آموزشی و طراحی فرصتهای مناسب آموزشی، می توان به ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و تقویت راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان کمک کرد.دانشآموزان را فراهم کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/8/6 | پذیرش: 1399/8/20 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10