1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، nouri@khu.ac.ir
چکیده: (2444 مشاهده)
قلدری تجربهای فراگیر برای تمام کودکان و نوجوانان شناخته میشود که میتواند ناشی از متغیرهای شخصی، خانوادگی، مدرسهای و محیطهای گسترده باشد. در این مسیر نقش خانواده و اطرافیان بسیار مهم است. در همین راستا، پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی رفتارهای قلدرانه بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی انجام شد. در این مطالعه، مقالات منتشر شده پیرامون رفتارهای قلدرانه در کودکان و نوجوانان در طی سالهای 2008 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور دستیابی به مستندات علمی مرتبط کلید واژههای Bullying Behaviors, Parenting Styles, Attachment Styles در عنوان و چکیده مقالات منتشر شده در پایگاههای علمی معتبر داخلی و بینالمللی نظیر SID، Magiran، Google Scholar، PubMed، Scopus و ScienceDirect مورد جستجو قرار گرفت و کلیه مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط فهرست شدند. از مجموع 764 مقاله مرتبط منتشر شده تا سال 2020، 33 مقاله فارسی و انگلیسی واجد شرایط مرور شدند. نتایج مطالعات بررسی شده حاکی از نقش سبکهای فرزندپروری و دلبستگی در بروز رفتارهای قلدرانه داشت. براین اساس مشخص گردید نوجوانانی که دارای سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی بودند، رفتارهای قلدرانه بیشتری از خود نشان میدهند. همچنین سبک فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه یکی از عوامل مهم ایجاد رفتارهای قلدرانه نوجوانان شناخته شد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، توجه به عوامل مرتبط با سبک فرزندپروری و دلبستگی برای جلوگیری از رفتارهای قلدرانه اهمیت ویژهای دارد.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/11/27 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10