عدم رضایت پژوهشگران از آزمونهای آماری در دهههای گذشته موجب به وجود آمدن شاخصهای آماری با نام اندازه اثر گشته است. اندازه اثر شاخصی برای از بین بردن تأثیر حجم نمونه در سنجش معناداری آماری در پژوهشهای کمّی است. سنجش شاخصهای اندازه اثر و گزارش آنها در پژوهشهای علوم رفتاری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و انجمن روانشناسی آمریکا آن را توصیه میکند. این مقاله به صورت مقدماتی به بررسی مفهومی و محاسباتی شاخصهای مختلف در سنجش اندازه اثر پرداخته و تعدادی از شاخصهای اندازه اثر را توصیف میکند و همچنین لزوم گزارش آنها را در مقالات پژوهشی در حیطه روانشناسی به منظور کاربرد در فراتحلیل شرح میدهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |