مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 116-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SHAHED.REC.1400.042

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadipour Rik N, Roshan R, Farahani H, Abolghasemi A. (2022). Psychometric properties of the Persian Non-Suicidal Self-Injury Expectancies Questionnaire in high school students. Rooyesh. 11(2), 105-116.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3321-fa.html
محمّدی پور ریک نعمت، روشن چسلی رسول، فراهانی حجت الله، ابوالقاسمی عباس. ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه انتظارات خودجرحی بدون قصد خودکشی در دانش آموزان دوره متوسطه رویش روان شناسی 1401; 11 (2) :116-105

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3321-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2- استاد روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. ، Roshan@Shahed.ac.ir
3- استادیار روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4- استاد روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (1755 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی­های روانسنجی (پایایی و اعتبار ) نسخه فارسی پرسشنامه انتظارات پیامدهای خودجرحی بدون قصد خودکشی در دانش آموزان دوره متوسطه است. پژوهش حاضر به لحاظ روش توصیفی و از نوع ارزشیابی بود. جامعۀ پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان متوسطه اول و دوم دختر و پسر شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 1900 نفر انتخاب شده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ارزیابی کارکرد خودجرحی (FASM، لوید و همکاران،1997)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ-S، گارنفسکی و کرایج، 2006)، نسخه فارسی پرسشنامه انتظارات پیامد خود جرحی بدون قصد خودکشی (NSEQ، هاسکینگ و بویز،2017)، مقیاس خودکارآمدی برای اجتناب از خودجرحی بدون قصد خودکشی (SEA-NSSI، کزیز و همکاران، 2014) و مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE، شوارتز و جروسالم، 1997) استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل تأییدی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه با عوامل پنجگانه اولیه خود برازش مناسبی داشته و از روایی همزمان، واگرا و از همسانی درونی (پایایی) بالایی (تمامی عوامل بین 0.75 تا 0.85) برخوردار است. لذا می­توان از نسخه فارسی این پرسشنامه برای ارزیابی جمعیت دانش آموزی و نوجوانان ایرانی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1178 kb]   (1213 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1400/8/15 | پذیرش: 1400/10/8 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb