Khalili Geshnigani Z, Ghadampour E, Gholamrezae S. (2022). The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and students' classroom silent behavior.
Rooyesh.
11(7), 21-32.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3356-fa.html
خلیلی گشنیگانی زهرا، قدم پور عزت اله، غلامرضایی سیمین. نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی و رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان رویش روان شناسی 1401; 11 (7) :32-21
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3356-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، ghadampourezatollah@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (1281 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 4800 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 320 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل رفتار سکوت کلاسی بهنام فر و همکاران (CSBQ) (1394)، ویژگیهای شخصیتی کاستا و مککری (NEO_PI) (1998) و خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (MJSENS) (1999) بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 25 وAMOS 25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است ویژگیهای شخصیتی بهجز باوجدان بودن بر رفتار سکوت کلاسی اثر علی و مستقیم دارند (01/0>P). . همچنین گشودگی نسبت به تجربه، توافق پذیری و باوجدان بودن از طریق خودکارآمدی تحصیلی اثر علی و غیرمستقیم بر رفتار سکوت کلاسی دارد (01/0>P). بنابراین توجه به ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در جهت کاهش رفتار سکوت کلاسی و افزایش مشارکت کلاسی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/8/28 | پذیرش: 1400/12/14 | انتشار الکترونیک: 1401/7/10