مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 5 - ( تابستان1397، مردادماه، شماره5، شماره پیاپی26 1397 )                   سال 7 شماره 5 صفحات 54-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahan J, Aghaei A. (2018). the relationship between intelligence and moral development of boys in high school. Rooyesh. 7(5), 31-54.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-350-fa.html
جهان جواد، آقایی اله یار. بررسی نقش و رابطه هوش با تحول اخلاقی پسران دوره دبیرستان (متوسطه دوم) رویش روان شناسی 1397; 7 (5) :54-31

URL: http://frooyesh.ir/article-1-350-fa.html


1- دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی کرمانشاه ، javadjahan18@gmail.com
2- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی کرمانشاه
چکیده:   (3504 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و  رابطه هوش با تحول اخلاقی پسران در دوره متوسطه دوم انجام شد، جامعه ی آماری دانش آموزان پسر دوره  متوسطه دوم  شهر ایلام  بودند که نمونه آماری 90نفری از آنها (مدارس عادی 45نفر، مدارس نمونه دولتی45) انتخاب گردید. که نمونه صورت تصادفی در شش گروه پانزده نفری انتخاب شده اند . روش پژوهش توصیفی به شیوه ی پیمایشی و از نوع همبستگی و کاربردی و از لحاظ اجرا میدانی است. ابزار پژوهش آزمون استاندارد هوش ریون (آزمون ماتریس های پیش رونده ریون فرم میانی "بزرگسالان") و آزمون استاندارد اخلاق کولبرگ است.. برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات در مورد فرضیه اول رایطه بین بهره هوشی و قضاوت اخلاقی از همبستگی پیرسون استفاده شد.در مورد فرضیه دوم که بر روی سطوح نسبی و قضاوت اخلاقی است با توجه به اینکه 3گروه سنی مستقل مورد آزمون قرار گرفتند از آزمون تحلیل واریانس یک متغیری استفاده گردید.در مورد فرضیه سوم تحقیق که مقایسه بین دو گروه مستقل تیز هوش و عادی در رابطه با قضاوت اخلاقی است از آزمون Tگروههای مستقل استفاده گردید. با عنایت به تحلیل داده ها  درباره ی فرضیه اول می توان نتیجه گرفت که بین رشد هوش  و رشد اخلاقی رابطه ای مثبت قراردارد. در فرضیه دوم فرضیه صفر رد می شود.در نتیجه فرضیه تحقیق که بیان می کند بین سطوح سنی و قضاوت اخلاقی پسران سح دبیرستان تفاوت وجود دارد رد نمی شود. فرضیه سوم بیان می کند که قضاوت اخلاقی پسران تیزهوش با پسران هوش عادی تفاوت دارد.  با توجه به محاسبات انجام شده این فرضیه رد می گردد.

واژه‌های کلیدی: هوش، تحول، تحول اخلاقی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 725 kb]   (46 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1395/4/9 | پذیرش: 1395/4/28 | انتشار الکترونیک: 1397/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb