Ebrahimi S, Farahbakhsh K, Naeimi E. (2022). Investigating the sex education in girls with premarital relationships (Sexual, Emotianal, or Emotional-Sexual): A Phenomenological Theory Study.
Rooyesh.
11(6), 103-116.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3671-fa.html
ابراهیمی سارگل، فرحبخش کیومرث، نعیمی ابراهیم. بررسی تربیت جنسی در دختران دارای روابط قبل از ازدواج (جنسی، عاطفی و یا عاطفی-جنسی): یک مطالعه پدیدارشناسانه رویش روان شناسی 1401; 11 (6) :116-103
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3671-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، kiiumars@yahoo.com
3- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (1125 مشاهده)
برقراری ارتباط با جنس مخالف بخش مهمی از زندگی انسانها، به ویژه جوانان است؛ که عوامل متعددی از جمله تربیت جنسی، در میزان گرایش یا عدم گرایش به اینگونه روابط تاثیرگذار هستند. هدف از این پژوهش، بررسی تربیت جنسی در دختران دارای روابط قبل از ازدواج بود. جامعه پژوهش دختران جوان ساکن در تهران بودند که تجربه روابط قبل از ازدواج با جنس مخالف ( اعم از جنسی، عاطفی و یا عاطفی-جنسی) را داشتند. نمونهها شامل 12 دانشجوی دختر در گروه سنی 22-۲۸ و ساکن تهران در سال 1398-1400 و دارای چنین روابطی بودند و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده شد. نتایج به شناسایی 2 مقوله اصلی، 7 مقوله فرعی و 20 مفهوم اولیه منجر شد. دو مقوله اصلی عبارتند از: عملکرد و نگرش خانواده در رابطه با تربیت جنسی و منابع اطلاعاتی اجتماعی- فرهنگی در رابطه با تربیت جنسی. پژوهش حاضر نشان داد عدم تربیت جنسی مناسب، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، افراد را به سمت برقراری رابطه با جنس مخالف در قبل از ازدواج سوق میدهد؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مراکزی چون مهد کودک، مدارس و سرای محلهها جلساتی مبتنی بر ارائه تربیت جنسی به والدین و مربیان آموزشی صورت گیرد و شیوههای آموزشی مناسب و ارتقاء دهندهای به آنها اعمال گردد. همچنین، توصیه میشود به منظور جلوگیری از شیوع روزافزون روابط قبل از ازدواج، دانشگاهها، خانوادهها، مسئولین و برنامهریزان فرهنگی از برنامههای پیشگیرانه در این راستا استفاده نمایند.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/12/15 | پذیرش: 1401/4/28 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10