مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 10 - ( دی 1401/ پیاپی 79 1401 )                   سال 11 شماره 10 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhoundi F, Toozandehjani H, Zendehdel A. (2022). The effectiveness of skills training based on emotion-oriented approach on anxiety sensitivity and emotion control of women affected by extramarital relationships. Rooyesh. 11(10), 129-138.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3994-fa.html
آخوندی فهیمه، توزنده جانی حسن، زنده دل احمد. اثربخشی آموزش مهارت‌های مبتنی بر رویکرد هیجان‌مدار بر حساسیت اضطرابی و کنترل عواطف زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :138-129

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3994-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2- دانشیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. ، h.toozandehjani@ymail.com
3- استادیار، گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
چکیده:   (1185 مشاهده)
هدف این پژوهش اتعیین اثربخشی آموزش مهارت­های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر حساسیت اضطرابی و کنترل عواطف زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود. این پژوهش از نوع  نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل با مرحله پیگیری به مدت دو ماه بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی بود که جهت استفاده از خدمات روان‌شناختی در سال 1401- 1400به کلینیک‌های روان‌شناسی و مراکز تخصصی ازدواج (تحت پوشش سازمان بهزیستی) شهر تهران مراجعه کرده بودند. نمونه آماری شامل 30 نفر از این زنان بود که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. سپس، به‌طور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین گردیدند. گروه مداخله آموزش مهارت­های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای هفته­ای یکبار دریافت کردند. داده­ها با استفاده از مقیاس حساسیت اضطرابی فلوید و همکاران (ASI) (2005) و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران (ACQ) (1997) جمع­آوری و به روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های مبتنی بر رویکرد هیجان مدار بر کاهش حساسیت اضطرابی و افزایش کنترل عواطف اثربخش است (05/0P<) که 7/54 درصد از حساسیت اضطرابی و 4/85 درصد از کنترل عواطف را گزارش کرد. نتیجه­گیری می­شود این مداخله تاحد ­زیادی توانست حساسیت اضطرابی را کاهش و کنترل عواطف را افزایش دهند و از این‌رو می­توانند در درمان آسیب­های روانشناختی ناشی از روابط فرازناشویی استفاده شود.
متن کامل [PDF 505 kb]   (604 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/4/8 | پذیرش: 1401/4/24 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb