Ethics code: IR.IAU.URMIA.REC.1401.044
Salmanpour H, Khademi A, Shaker A, Isazadegan A. (2022). Evaluation of the effectiveness of sexual intelligence-based education on sexual function and marital adjustment of male couples.
Rooyesh.
11(10), 161-170.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4009-fa.html
سلمان پور حمزه، خادمی علی، شاکر علی، عیسی زادگان علی. اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش جنسی بر عملکرد جنسی و سازگاری زناشویی زوجین مرد رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :170-161
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4009-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. ، dr_ali_khademi@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
4- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (1152 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش جنسی بر عملکرد نعوظی و سازگاری زناشویی مردان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیهی مردان متاهل با علائم اختلال جنسی بودند که در سال 1399به مراکز مشاوره شهرستان نقده مراجعه کرده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش آموزش هوش جنسی در قالب 9 جلسه 45 دقیقهای هر هفته دو جلسه را دریافت کردند. همچنین شرکتکنندگان قبل و پس از اجرای آموزش، شاخص بینالمللی عملکرد نعوظی (IIEF، روزن و همکاران، 1999) و مقیاس سازگاری زناشویی (DAS گراهام اسپانیر، 1976) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش آموزش هوش جنسی بر عملکرد جنسی (001/0p=، 359/+172F =) و سازگاری زناشویی (001/0 p=،690/130F =) اثر داشته و این تأثیر در دورهی پیگیری پایدار مانده است. باتوجه به یافته های پژوهش حاضر به نظر میرسد که باید به نقش دورههای هوش جنسی بر کاهش اختلال عملکرد نعوظی و افزایش سازگاری زناشویی مردان توجه کرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10