Jameei Zadeh A,  Sharifi Daramadi P,  Kashani Vahid L. 
(2023).  Developing a perfectionism curriculum and feasibility assessment on emotion regulation in gifted school students.  Rooyesh. 12(6),  79-88. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4500-fa.html     
                     
                    
                    جامعی زاده آزاده،  شریفی درآمدی پرویز،  کاشانی وحید لیلا.
(1402).  تدوین برنامه آموزش کمالگرایی و امکان سنجی آن بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان مدارس تیزهوشان  رویش روان شناسی 12 (6) :88-79URL: http://frooyesh.ir/article-1-4500-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
 2- استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. 
 3- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1257 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی کمالگرایی و امکان سنجی آن بر تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان مدارس تیزهوشان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس تیزهوشان دخترانه شهر رودهن در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گانفسکی و کرایج، 2006، CERQ) بود. دادههای به دست آمده با روش کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون مدیریت هیجانات مثبت و مدیریت هیجانات منفی در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0وجود داشت از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که برای دانشآموزان تیزهوش با بهرهگیری از رویکردهای آموزشی مبتنی بر کمالگرایی میتوان هیجانات را در جهت مثبت سوق داد و از این رو میزان موفقیت در زمینههای مختلف را بهبود بخشید.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1401/12/20 | پذیرش: 1402/1/25 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10