Akbari L, Morovat K, Torabi S S. (2023). The role of academic self-defeating behaviors, test anxiety and social problem-solving skills in predicting the academic progress of high school students.
Rooyesh.
12(9), 189-198.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4736-fa.html
اکبری لیلا، مروت کیومرث، ترابی سید سعید. نقش رفتارهای خودشکن تحصیلی، اضطراب امتحان و مهارتهای حل مساله اجتماعی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :198-189
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4736-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد مدعو، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، qmoshver@gmail.com
3- دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (846 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتارهای خودشکن تحصیلی، اضطراب امتحان و مهارتهای حل مساله اجتماعی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها تعداد 270 نفر (144 نفر دختر، 116 نفر پسر) با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاسهای شناخت و رفتار خودشکن (SDBC، کانینگهام، 2007) اضطراب امتحان (FTA، فریدمن و بنداز-جاکوب، ١٩٩٧) پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) (دی زوریلا و نزو ،۱۹۸۲) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روابط مستقیم و معناداری بین مهارتهای حل مساله اجتماعی با پیشرفت تحصیلی و روابط معکوس و معناداری بین اهمالکاری تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی از مولفه های رفتارهای خودشکن تحصیلی و تحقیر اجتماعی، خطای شناختی و تنیدگی از مولفههای اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد(01/0P<). نتایج پژوهش همچنین نشان داد که ترکیب متغیرهای پژوهش به طور معنی داری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیش بینی و 51 درصد از واریانس آن را تبیین میکنند (51/0R2= ) (01/0P<). بر این اساس، به نظر میرسد مهارتهای اجتماعی حل مساله، رفتارهای خودشکن تحصیلی و اضطراب امتحان نقش مهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1402/4/25 | پذیرش: 1402/9/13 | انتشار الکترونیک: 1402/9/15