مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 9 - ( آذر 1402 / پیاپی 90 1402 )                   سال 12 شماره 9 صفحات 198-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari L, Morovat K, Torabi S S. (2023). The role of academic self-defeating behaviors, test anxiety and social problem-solving skills in predicting the academic progress of high school students. Rooyesh. 12(9), 189-198.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4736-fa.html
اکبری لیلا، مروت کیومرث، ترابی سید سعید. نقش رفتارهای خودشکن تحصیلی، اضطراب امتحان و مهارت‌های حل مساله اجتماعی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :198-189

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4736-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد مدعو، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، qmoshver@gmail.com
3- دکتری روان­ شناسی تربیتی، گروه روان­ شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (846 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتارهای خودشکن تحصیلی، اضطراب امتحان و مهارت‌های حل‌ مساله اجتماعی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت داده­ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول  منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها تعداد 270 نفر (144 نفر دختر، 116 نفر پسر) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت­کنندگان به مقیاس­های شناخت‌ و رفتار خودشکن (SDBC،‌ ‌کانینگهام، 2007) اضطراب امتحان (FTA، فریدمن‌ و بنداز-جاکوب، ١٩٩٧) پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) (دی زوریلا و نزو ،۱۹۸۲) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روابط مستقیم و معناداری بین مهارت­های حل مساله اجتماعی با پیشرفت تحصیلی و روابط معکوس و معناداری بین  اهمال‌کاری تحصیلی، خودناتوان سازی تحصیلی از مولفه های رفتارهای خودشکن تحصیلی و تحقیر اجتماعی، خطای شناختی و تنیدگی از مولفه­های اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان وجود دارد(01/0P<). نتایج پژوهش همچنین نشان داد که ترکیب متغیرهای پژوهش به طور معنی داری پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان را پیش بینی و 51 درصد از واریانس آن را تبیین می‌کنند (51/0R2= ) (01/0P<). بر این اساس، به نظر می­رسد مهارت­های اجتماعی حل مساله، رفتارهای خودشکن تحصیلی و اضطراب امتحان نقش مهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.
متن کامل [PDF 657 kb]   (619 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1402/4/25 | پذیرش: 1402/9/13 | انتشار الکترونیک: 1402/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb