Sharifi M, Karimi Q, Moradi O, Navabinejad S. (2023). Feasibility of a group training package based on emotional abuse on couples' marital burnout.
Rooyesh.
12(9), 129-138.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4756-fa.html
شریفی مهران، کریمی کیومرث، مرادی امید، نوابی نژاد شکوه. امکان سنجی بسته آموزش گروهی مبتنی بر آزار عاطفی بر دلزدگی زناشویی زوجین رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :138-129
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4756-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران. ، q.karimi@iau-mahabad.ac.ir
3- دانشیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
4- استاد، گروه مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (702 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی بسته آموزش گروهی مبتنی بر آزار عاطفی بر دلزدگی زناشویی زوجین انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر سنندج جهت دریافت خدمات مشاوره زناشویی در سال 1401 بودند که از طریق روش نمونهگیری در دسترس 16 زوج انتخاب و بصورت گمارش تصادفی در دو گروه گواه (8 زوج) و آزمایش (8 زوج) قرار گرفتند. تمامی شرکتکنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز (CBM، 1996) و سؤالهای مرتبط با ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت بسته آموزشی مبتنی بر آزار عاطفی به مدت 10 جلسه 75 دقیقهای (هفتهای 2 جلسه) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها نشان دادند که در متغیر خستگی جسمی، خستگی عاطفی و خستگی روانی بین پیش آزمون و پس آزمون و پیش آزمون و پیگیری تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد و نتایج حاکی از ماندگاری بسته آموزشی در دوره پیگیری یک ماهه بود (001/0p=). بر اساس نتایج میتوان گفت بسته آموزشی مبتنی بر آزار عاطفی در کنار سایر روشهای درمانی، روش مداخلهای مناسبی برای کاهش دلزدگی زناشویی در زوجین است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1402/5/7 | پذیرش: 1402/9/7 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10