مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 11 - ( بهمن 1402/ پیاپی 92 1402 )                   سال 12 شماره 11 صفحات 180-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Zaramehri Z, Tavakolizadeh J, Pakdaman M. (2024). effectiveness of self-regulation training on the psychological wellbeing and social participation of students. Rooyesh. 12(11), 171-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4770-fa.html
برزگر زرمهری زینب، توکلی زاده جهانشیر، پاکدامن مجید. اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر بهزیستی روان شناختی و مشارکت اجتماعی دانش آموزان رویش روان شناسی 1402; 12 (11) :180-171

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4770-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، drtavakolizadehj@yahoo.com
3- استادیار گروه روان شناسی، واحد قائنات دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
چکیده:   (804 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر بهزیستی روان­شناختی و مشارکت اجتماعی دانش­آموزان بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه ﻛﻨﺘﺮل بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان قاینات در سال تحصیلی 1401 -1402 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 36 دانش­آموز دختر بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه گمارده شدند (هر گروه 18 نفر). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشارکت اجتماعی (CPQ) سهرابی و همکاران (1389) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف  فرم کوتاه (RSPWB-SF) ریف (2002) بود. گروه گواه مداخله­ای دریافت نکرد، اما  گروه آزمایش پژوهش مداخله خودتنظیمی را در طول هفت جلسه (در هفت جلسه نود دقیقه­ای و هرهفته یک جلسه) دریافت کرد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته­ها نشان داد که با کنترل پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون هر شش مولفه بهزیستی روان­شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی) و متغیر مشارکت اجتماعی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج نشان داد که آموزش خودتنظیمی، احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود بهزیستی روان­شناختی و مشارکت اجتماعی در دانش­آموزان است.
متن کامل [PDF 614 kb]   (416 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/8/13 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb