Barzegar Zaramehri Z, Tavakolizadeh J, Pakdaman M. (2024). effectiveness of self-regulation training on the psychological wellbeing and social participation of students.
Rooyesh.
12(11), 171-180.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4770-fa.html
برزگر زرمهری زینب، توکلی زاده جهانشیر، پاکدامن مجید. اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر بهزیستی روان شناختی و مشارکت اجتماعی دانش آموزان رویش روان شناسی 1402; 12 (11) :180-171
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4770-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، drtavakolizadehj@yahoo.com
3- استادیار گروه روان شناسی، واحد قائنات دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
چکیده: (804 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر بهزیستی روانشناختی و مشارکت اجتماعی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه ﻛﻨﺘﺮل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان قاینات در سال تحصیلی 1401 -1402 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 36 دانشآموز دختر بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه گمارده شدند (هر گروه 18 نفر). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مشارکت اجتماعی (CPQ) سهرابی و همکاران (1389) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف فرم کوتاه (RSPWB-SF) ریف (2002) بود. گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد، اما گروه آزمایش پژوهش مداخله خودتنظیمی را در طول هفت جلسه (در هفت جلسه نود دقیقهای و هرهفته یک جلسه) دریافت کرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که با کنترل پیشآزمون بین میانگین پسآزمون هر شش مولفه بهزیستی روانشناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی) و متغیر مشارکت اجتماعی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج نشان داد که آموزش خودتنظیمی، احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و مشارکت اجتماعی در دانشآموزان است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/8/13 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10