Narimani F, Heydari S. (2024). Explaining the causal relationship between mindfulness and body image in adolescents: the mediating role of coping strategies.
Rooyesh.
13(5), 209-218.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5067-fa.html
1- دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، shaban.haydari17@yahoo.com
چکیده: (296 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین ذهنآگاهی و تصویر بدنی در نوجوانان با نقش میانجیگر راهبردهای مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با روش نمونهگیری خوشهای 300 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه چندبعدی روابط بدن خود (MBSRQ) کش، 1985، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای (WOCQ) لازاروس، 1984 و پرسشنامه ذهنآگاهی (KIMS) بائر، اسمیت و آلن، 2004 بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که ذهنآگاهی اثر مستقیم معناداری بر تصویر بدنی دارد (001/0>p). رابطه مستقیم بین ذهناگاهی با سبک مقابله هیجانمداری منفی و با سبک مقابله مسئلهداری مثبت و معنادار بود (001/0>p). رابطه مستقیم بین سبک مقابله هیجانمداری با تصویر بدنی منفی و ضریب مسیر بین سبک مقابله مسئلهداری با تصویر بدنی مثبت و معنادار بود (001/0>p). رابطه غیرمستقیم بین ذهنآگاهی و تصویر بدنی از طریق مقابله هیجانمداری و مسئلهمداری مثبت و معنادار بود (001/0>p). نتیجه میشود که راهبردهای مقابلهای نقش میانجی بین ذهنآگاهی و تصویر بدن در نوجوانان دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/10/16 | پذیرش: 1402/12/17 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10