مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 5 - ( مرداد 1403/ پیاپی 98 1403 )                   سال 13 شماره 5 صفحات 218-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani F, Heydari S. (2024). Explaining the causal relationship between mindfulness and body image in adolescents: the mediating role of coping strategies. Rooyesh. 13(5), 209-218.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5067-fa.html
نریمانی فاطمه، حیدری شعبان. تبیین رابطه علی بین ذهن آگاهی و تصویر بدنی در نوجوانان: نقش میانجی‌گر راهبردهای مقابله‌ای رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :218-209

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5067-fa.html


1- دانشجو کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم‌انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، shaban.haydari17@yahoo.com
چکیده:   (296 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین ذهن­آگاهی و تصویر بدنی در نوجوانان با نقش میانجی­گر راهبردهای مقابله‌ای بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان قائم‌شهر در سال تحصیلی 1401-1402 بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 300 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه چندبعدی روابط بدن خود (MBSRQ) کش، 1985، پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای (WOCQ) لازاروس، 1984 و پرسشنامه ذهن­آگاهی (KIMS) بائر، اسمیت و آلن، 2004 بود. به‌منظور تحلیل داده­ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که ذهن­آگاهی اثر مستقیم  معناداری بر تصویر بدنی دارد (001/0>p). رابطه مستقیم بین ذهن­اگاهی با سبک مقابله هیجان­مداری منفی و با سبک مقابله مسئله‌داری مثبت و معنادار بود (001/0>p). رابطه مستقیم بین سبک مقابله هیجان­مداری با تصویر بدنی منفی و ضریب مسیر بین سبک مقابله مسئله‌داری با تصویر بدنی مثبت و معنادار بود (001/0>p). رابطه غیرمستقیم بین ذهن­آگاهی و تصویر بدنی از طریق مقابله هیجان­مداری و مسئله­مداری مثبت و معنادار بود (001/0>p). نتیجه می­شود که راهبردهای مقابله­ای نقش میانجی بین ذهن­آگاهی و تصویر بدن در نوجوانان دارد.
متن کامل [PDF 554 kb]   (247 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/10/16 | پذیرش: 1402/12/17 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb