Davoodi E, Sharifi T, Ahmadi R. (2024). Comparison of the effectiveness of group training of positive thinking skills and stress management based on cognitive-behavioral approach on Resilience and Academic Enthusiasm of female students with test anxiety.
Rooyesh.
13(4), 165-174.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5078-fa.html
داودی الهام، شریفی طیبه، احمدی رضا. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای مثبت اندیشی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر تابآوری و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :174-165
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5078-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، Ta.sharifi@iaushk.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (778 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر تابآوری و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون-گواه و پیگیری دوماه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر فارسان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، 60 نفر دانشآموزان با اضطراب امتحان بهصورت هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش، شامل شاخص تابآوری تحصیلی (ARI، ساموئلز، 2004)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (AEQ، فردریکز و همکاران، 2004) و مقیاس اضطراب امتحان (TAS، ابوالقاسمی، 1375) بود. هر دو گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 90 دقیقهای بسته آموزشی مهارتهای مثبتاندیشی و بسته آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری دریافت کردند. دادهها با روش واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی و مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر تابآوری و اشتیاق تحصیلی (001/0>P) معنیدار بود. تأثیر هر دو روش تا مرحله پیگیری دوماهه حفظ شد. همچنین آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی در مقایسه با آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر تابآوری و اشتیاق تحصیلی دارای اثربخشی بیشتری است (001/0>P). نتایج پژوهش بیانگر اولویت استفاده از آموزش گروهی مهارتهای مثبتاندیشی در مقایسه با آموزش مدیریت استرس مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری برای بهبود تابآوری و اشتیاق تحصیلی توسط درمانگران بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/10/22 | پذیرش: 1402/12/4 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10