Ershadi Moghadam F S, Mirzahosseini H, Sharifirad G. (2024). Predicting depersonalization and dissociative states based on childhood trauma: the mediating role of attachment and ego strength.
Rooyesh.
13(6), 97-108.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5093-fa.html
ارشادی مقدم فاطمه سادات، میرزاحسینی حسن، شریفی راد غلامرضا. پیش بینی مسخ شخصیت و حالات تجزیه ای بر اساس ترومای کودکی : نقش میانجی دلبستگی و توانمندی ایگو رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :108-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5093-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، Mirzahosseini.Hassan@iau.ac.ir
3- استاد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده: (566 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی دلبستگی و توانمندی ایگو در رابطه بین ترومای دوران کودکی، با مسخ شخصیت و حالات تجزیهای بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نوع معادلاتساختاری بود. جامعه آماری را کلیه افراد 15 تا 35 سال دارای تجارب تروماتیک در شهر قم، در سال 1402 تشکیل دادند و نمونه شامل 250 نفر از این افراد بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری، پرسشنامههای مسخ شخصیت کمبریج (CDS، سیرا و بریوس، 2000)، تجارب تجزیهای (DES II، کارلسون و پوتنام، 1993)، ترومای کودکی (CTQ، برنستاین و همکاران، 2003)، توانمندی ایگو (ESS، بارون، 1953) و مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI، هازن و شاور، 1987) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام شد. نتایج برازندگی مدل پیشنهادی حاکی از برازش خوب مدل با دادهها بود. ضرایب مستقیم مدل نشان داد ترومای کودکی بر مسخ شخصیت (001/0>P) و حالات تجزیهای (05/0>P) اثر مثبت و معنادار و بر توانمندی ایگو (001/0>P) و دلبستگی ایمن (001/0>P) اثر منفی معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد ترومای کودکی از طریق میانجی گری دلبستگی ایمن بر حالات تجزیه ای و مسخ شخصیت (001/0>P) و از طریق میانجیگری توانمندی ایگو (05/0>P) دارای اثر غیرمستقیم است. بنابراین قدرت ایگو و دلبستگی ایمن میتواند بر تجربه بعد از تروما اثر گذارد و باعث ابتلا به اختلالات تجزیهای هنگام مبارزه با محرکها شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/11/1 | پذیرش: 1403/1/16 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10