مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 5 - ( مرداد 1403/ پیاپی 98 1403 )                   سال 13 شماره 5 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golfam M, Hosseinian S, Abdollahi A. (2024). The mediating role of compassion in the relationship between emotional intelligence and psychological well-being of adolescent girls. Rooyesh. 13(5), 23-32.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5211-fa.html
گلفام ملیحه، حسینیان سیمین، عبداللهی عباس. نقش میانجی شفقت در رابطه هوش هیجانی و بهزیستی روان‌شناختی دختران نوجوان رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :32-23

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5211-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، hosseinian@alzahra.ac.ir
3- استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (369 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی شفقت در رابطه هوش هیجانی و بهزیستی روان‌شناختی دختران نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی -همبستگی با استفاده از مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دختران نوجوان پایه اول تا سوم (متوسطه دوم) دبیرستان‌های شهرستان ملایر در سال تحصیلی 1401-1402 بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس 452 نفر به‌ عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (RSPWB) ریف (1989)، پرسشنامه هوش هیجانی (SEIS) شات و همکاران (1998) و پرسشنامه شفقت (CS) ناس و ساک (2020) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که که تنظیم هیجان (002/0=P) و بهره برداری هیجان (005/0=P)  به عنوان دو مولفه هوش هیجانی و همچنین شفقت (05/0=P) اثر مستقیم معناداری بر بهزیستی روان­شناختی داشت، ولی ابراز هیجان اثر مستقیم معناداری بر روی بهزیستی روان­شناختی نشان نداد (05/0<P). همچنین نتایج نشان داد که تنظیم هیجان (04/0=P) اثر غیر مستقیم معناداری بر بهزیستی روان­شناختی داشت، اما بهره­برداری هیجان و ابراز هیجان اثر غیرمستقیم معناداری نشان ندادند (05/0<P). این نتایج نشان می­دهد که شفقت با توجه به نقش تنظیم هیجان به عنوان مولفه هوش هیجانی می­تواند تبیین کننده بهزیستی روان­شناختی دختران نوجوان باشد.
متن کامل [PDF 637 kb]   (284 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1402/12/16 | پذیرش: 1402/12/26 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb