Golfam M, Hosseinian S, Abdollahi A. (2024). The mediating role of compassion in the relationship between emotional intelligence and psychological well-being of adolescent girls.
Rooyesh.
13(5), 23-32.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5211-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، hosseinian@alzahra.ac.ir
3- استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (369 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی شفقت در رابطه هوش هیجانی و بهزیستی روانشناختی دختران نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی -همبستگی با استفاده از مدلیابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دختران نوجوان پایه اول تا سوم (متوسطه دوم) دبیرستانهای شهرستان ملایر در سال تحصیلی 1401-1402 بود که به روش نمونهگیری در دسترس 452 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) ریف (1989)، پرسشنامه هوش هیجانی (SEIS) شات و همکاران (1998) و پرسشنامه شفقت (CS) ناس و ساک (2020) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که که تنظیم هیجان (002/0=P) و بهره برداری هیجان (005/0=P) به عنوان دو مولفه هوش هیجانی و همچنین شفقت (05/0=P) اثر مستقیم معناداری بر بهزیستی روانشناختی داشت، ولی ابراز هیجان اثر مستقیم معناداری بر روی بهزیستی روانشناختی نشان نداد (05/0<P). همچنین نتایج نشان داد که تنظیم هیجان (04/0=P) اثر غیر مستقیم معناداری بر بهزیستی روانشناختی داشت، اما بهرهبرداری هیجان و ابراز هیجان اثر غیرمستقیم معناداری نشان ندادند (05/0<P). این نتایج نشان میدهد که شفقت با توجه به نقش تنظیم هیجان به عنوان مولفه هوش هیجانی میتواند تبیین کننده بهزیستی روانشناختی دختران نوجوان باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1402/12/16 | پذیرش: 1402/12/26 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10