Rangchi Tehrani A, Esmaeili A. (2025). The mediating role of emotional regulation skills in the relationship between social skills with executive functions of students.
Rooyesh.
13(9), 51-60.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5379-fa.html
رنگچی تهرانی آرزو، اسماعیلی علی. نقش واسطهای مهارتهای تنظیم هیجانی در ارتباط بین مهارتهای اجتماعی با کارکردهای اجرایی دانشجویان رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :60-51
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5379-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2- استادیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، ali.esmaeili@atu.ac.ir
چکیده: (443 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی مهارتهای تنظیم هیجانی در رابطه بین مهارتهای اجتماعی با کارکردهای اجرایی دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، در نیمسال اول 1403-1402 بود. به روش نمونهگیری در دسترس، نمونهای به تعداد 250 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه کارکردهای اجرایی (EFQ، نجاتی، 1392)، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (MESSY، ماتسون و همکاران، 1983) و پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ، گراس و جان، 2003) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که مهارتهای اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق مهارت تنظیم هیجان (سرکوبی) توانستند کارکردهای اجرایی را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان میدهد که مهارتهای اجتماعی با توجه به نقش مهم مهارت تنظیم هیجان (سرکوبی) میتوانند تبیین کننده کارکردهای اجرایی باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقا کارکردهای اجرایی ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/2/20 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10