مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 9 - ( آذر 1403/ پیاپی 102 1403 )                   سال 13 شماره 9 صفحات 60-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rangchi Tehrani A, Esmaeili A. (2025). The mediating role of emotional regulation skills in the relationship between social skills with executive functions of students. Rooyesh. 13(9), 51-60.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5379-fa.html
رنگچی تهرانی آرزو، اسماعیلی علی. نقش واسطه‌ای مهارت‌های تنظیم هیجانی در ارتباط بین مهارت‌های اجتماعی با کارکرد‌های اجرایی دانشجویان رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :60-51

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5379-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2- استادیار گروه رفتار حرکتی و روان­ شناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، ali.esmaeili@atu.ac.ir
چکیده:   (443 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی مهارت‌های تنظیم هیجانی در رابطه بین مهارت‌های اجتماعی با کارکرد‌های اجرایی دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، در نیمسال اول 1403-1402 بود. به روش نمونه­گیری در دسترس، نمونه‌ای به تعداد 250 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه کارکردهای اجرایی (EFQ، نجاتی، 1392)، پرسشنامه مهارت­های اجتماعی (MESSY، ماتسون و همکاران، 1983) و پرسشنامه تنظیم هیجان (ERQ، گراس و جان، 2003) بودند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که مهارت­های اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق مهارت تنظیم هیجان (سرکوبی) توانستند کارکردهای اجرایی را پیش­بینی کنند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان می­دهد که مهارت­های اجتماعی با توجه به نقش مهم مهارت تنظیم هیجان (سرکوبی) می­توانند تبیین کننده کارکردهای اجرایی باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های ارتقا کارکردهای اجرایی ضروری است.
متن کامل [PDF 503 kb]   (186 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/2/20 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb