Abed N, Salamat Bavil L, Jalali M. (2025). Analysis and explanation of the role of children and childhood in Saadi's Boostan based on Alfred Adler's lifestyle theory.
Rooyesh.
13(9), 241-252.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5465-fa.html
عابد ندا، سلامت باویل لطیفه، جلالی مریم. تحلیل و تبیین نقش کودک و دوران کودکی در بوستان سعدی براساس نظریه سبک زندگی آلفرد آدلر رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :252-241
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5465-fa.html
1- دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، salamatLatifeh@yahoo.com
3- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (313 مشاهده)
ادبیات آیینهی تمام نمای شرایط هر جامعه در دورانهای مختلف تاریخی است و متون ادبی همواره بهترین مرجع برای مطالعه و بررسی شرایط اجتماعی اقشار مختلف مردم در هر دوران میباشد. کودکان نیز پایههای اصلی شکلگیری هر جامعهای هستند و بررسی نقش و میزان توجه حکما و نویسندگان هر قوم و ملتی به این گروه از جامعه، میتواند روشن کننده بسیاری از مسایل فرهنگی و اجتماعی آن دوران باشد. از این جهت در تحقیق پیش رو به روش توصیفی – تحلیلی چگونگی حضور کودکان در یکی از متون ارزشمند ادب فارسی، بوستان سعدی، در بستر نظریهی سبک زندگی آلفرد آدلر، روانشناس برجسته قرن بیستم بررسی میشود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد توجه به جنسیت کودکان در بوستان سعدی چندان مهم نیست و جایی هم که از جنسیت نام برده میشود پسران مورد توجه هستند، همچنین در بین سبکهای فرزندپروری آدلر دو سبک مقتدرانه و مستبدانه بیشترین حضور را دارند. که میتواند نشان دهندهی روحیه نصیحتگر و آرمانگرای سعدی باشد. برای انجام این پژوهش (گرد آوری و تحلیل داده ها )دو ماه وقت صرف شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانکاوی- روانشناسی تحلیلی دریافت: 1403/3/28 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10