مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 1 - ( فروردین 1404 / پیاپی 106 1404 )                   سال 14 شماره 1 صفحات 124-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۱۷۴۸۶۳۰۹۸۰۰۴۵۰۱۴۰۱۱۶۲۵۳۰۰۲۸
Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1402.062

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradpour H, Akbari B, Mehrgan B. (2025). Comparison of the Effectiveness of Islamic Life Skills Training and Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy on Distress Tolerance of Adolescents with High-Risk Behavior. Rooyesh. 14(1), 113-124.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5503-fa.html
مرادپور حدیثه، اکبری بهمن، مهرگان بتول. مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تحمل پریشانی نوجوانان دارای رفتار پرخطر رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :124-113

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5503-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، bakbari44@yahoo.com
3- استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (448 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تحمل پریشانی نوجوانان دارای رفتار پرخطر انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه این پژ‏وهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال 1402 بود که از بین آن‌ها، 45 دانش‌آموز به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفره) تخصیص یافتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005، DTS) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد هر دو گروه مهارت‌های زندگی اسلامی و ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس نسبت به گروه کنترل بر متغیر تحمل پریشانی و مؤلفه‌های آن اثربخش‌تر هستند (05/0>P). همچنین بین دو گروه مداخله برای متغیر تحمل پریشانی و مؤلفه‌های آن، تفاوت معنادار (05/0>P)؛ و نشان‌دهنده اثربخشی بیشتر ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس نسبت به آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت درمان ذهن‌آگاهی یک مداخله اثربخش‌تر از  مهارت‌های زندگی اسلامی بر افزایش تحمل پریشانی نوجوانان دارای رفتار پرخطر می‌باشد.
متن کامل [PDF 601 kb]   (161 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/4/14 | پذیرش: 1403/5/20 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb