Weisani M. (2025). The effectiveness of social competence group training program on social adjustment and anxiety of Female students with social anxiety disorder.
Rooyesh.
13(9), 11-20.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5528-fa.html
ویسانی مختار. اثربخشی برنامه آموزش گروهی شایستگی اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :20-11
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5528-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، m.weisani@gmail.com
چکیده: (687 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش گروهی شایستگی اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و اضطراب دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان 10 تا 12 ساله دختر شهر سنندج بود که جهت انجام خدمات مشاوره به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ویژه کودکان دارای اختلالات رفتاری و یادگیری در سال 1402 مراجعه کرده بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 16 جلسه 45 دقیقهای تحت برنامه آموزش شایستگی اجتماعی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه سازگاری اجتماعی (CSAS، 1993) و اضطراب (SCAS، 1998) بود. تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها نشان داد که بین پیش آزمون و پس آزمون سازگاری اجتماعی و اضطراب در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت و همچنین بین میانگین پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود نداشت و نتایج در دوره پیگیری حفظ شد. براساس نتایج پژوهش میتوان گفت برنامه آموزش شایستگی اجتماعی روش مداخلهای مناسبی بر بهبود سازگاری اجتماعی و اضطراب دانشآموزان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/4/28 | پذیرش: 1403/7/9 | انتشار الکترونیک: 1403/11/1