1- دانشگاه تبریز ، payam.varaee@gmail.com
2- دانشگاه تبریز
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
چکیده: (2619 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی انس با قرآن بر کاهش میزان افسردگی دانشجویان بود. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی بودند. از میان این دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس با توجه به ملاک ورود و خروج 22 نفر انتخاب شدند. این افراد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل، تقسیم شدند. کارگاه انس با قرآن کریم در 7 جلسه برای گروه آزمایشی اجرا شد و در جلسه هشتم پسآزمون از هر دو گروه کنترل و آزمایشی اخذ شد. ابزار پژوهش پرسشنامه افسردگی بک –فرم کوتاه و محتوای جلسات درمانی مستخرج از آیات قرآن کریم و جدیدترین تحقیقات حوزه دینپژوهشی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که انس با قرآن کریم بهطور معناداری منجر به کاهش افسردگی دانشجویان میگردد؛ بنابراین با توجه به میزان اثربخشی انس با قرآن کریم و ارتباط آن با کاهش افسردگی دانشجویان، به نظر میرسد تقویت و بهبود انس با قرآن، راهی اساسی جهت پیشگیری و بهبود مشکلات روانی ازجمله افسردگی در دانشجویان میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دینی دریافت: 1396/7/17 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار الکترونیک: 1398/7/10