1- مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی استان اردبیل ، gorbankiany@yahoo.com
2- ادارۀ مشاورۀ تربیتی استان
چکیده: (3036 مشاهده)
چکیده: هدف این مطالعه بررسی رابطۀ سلامت روانی و مؤلفههای آن (جسمانیسازی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی)، هوش معنوی و وضعیت مذهبی در بین دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز در تابستان سال 1396 در شهر اردبیل است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و آزمون آماری آن همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون است. جامعه آماری تحقیق کلیۀ دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز در تابستان سال 1396 است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی- طبقه ای است، به طوری که از بین دانشآموزان هر استان به تعداد مساوی، افرادی به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از بین پسران شرکت کننده در مسابقات 220 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس 28 سؤالی سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1997) استفاده شد. همچنین برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامۀ هوش معنوی کینگ (2008) و برای سنجش وضعیت مذهبی از پرسشنامۀ وضعیت مذهبی لطف آبادی (1381) استفاده گردید. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین وضعیت مذهبی و سلامت روانی (و مؤلفههای نشانههای جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) رابطۀ منفی معنیدار و بین هوش معنوی و سلامت روانی (و مؤلفههای اضطراب و اختلال خواب و افسردگی) رابطۀ منفی معنیدار وجود دارد. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که تنها وضعیت مذهبی سلامت روانی دانشآموزان را به طور معنی داری در سطح (00/0≥p) پیش بینی میکند . بحث و نتیجه گیری: با توجه به رابطه منفی معنیدار بین وضعیت مذهبی و سلامت روانی (و مؤلفههای نشانههای جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) و هوش معنوی و سلامت روانی (و مؤلفههای اضطراب و اختلال خواب و افسردگی) دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات قرآن، عترت و نماز، این عوامل باید در مقابلۀ با دشواریهای روان شناختی آنان مورد توجه قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/9/22 | ویرایش نهایی: 1398/2/14 | پذیرش: 1397/2/3 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25