مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 4 - ( شماره پیاپی 37 / تیر 1398 )                   سال 8 شماره 4 صفحات 92-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zeraatkar H, Noury R. The effect of story in teaching problem solving to children. Rooyesh 2019; 8 (4) :85-92
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1008-fa.html
زراعت کار هانیه، نوری ربابه. تاثیر استفاده از داستان در آموزش مهارت حل مسئله به کودکان دبستانی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (4) :85-92

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1008-fa.html


1- دانشگاه تهران ، h12.zeraatkar@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2806 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، باهدف مقایسه میزان تأثیر آموزش مهارت حل مسئله از طریق داستان و آموزش این مهارت به شیوه­ی دزوریلا و نزو (2007)، بر میزان نمرات حل مسئله دانش آموزان پسر انجام گرفت. روش: شرکت‌کنندگان در این پژوهش، شامل 36 نفر از دانش آموزان 12 ساله بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از یکی مدارس شهر تهران انتخاب و به‌طور تصادفی در سه گروه کنترل، گروه آموزش مهارت حل مسئله از طریق داستان و گروه آموزش مهارت حل مسئله به شیوه­ی دزوریلا و نزو (2007) جایگزین شدند. گروه‌های آزمایش طی 10 جلسه­ی یک‌ساعته، تحت آموزش قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون هدف – وسیله شور و اسپیواک (1981) به‌عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس و آزمون توکی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از این پژوهش بیانگر آن بوده‌اند که نمرات حل مسئله هر دو گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری داشته است (91/4=F، 05/0= P). اما بین دو روش آزمایشی در نمرات حل مسئله تفاوت معناداری مشاهده نشد، و هر دو روش توان یکسانی در آموزش مهارت حل مسئله داشتند. نتیجه‌گیری: بنا بر یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری نمود که داستان‌ها به دلیل جذابیت محتوایی و بار هیجانی به‌راحتی به یاد آورده و یا توجه آزمودنی‌ها را به خود جلب می‌کند و درنتیجه آموزش مهارت حل مسئله و تغییرات درمانی را تسریع می‌بخشد به حدی که در اندک مدتی آموزه‌ها تبدیل مهارت می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: مهارت حل مسئله، داستان، کودکان.
متن کامل [PDF 699 kb]   (57 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1396/9/23 | ویرایش نهایی: 1398/5/19 | پذیرش: 1397/4/17 | انتشار الکترونیک: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb