سال 8، شماره 5 - ( شماره پیاپی 38/ مرداد 1398 )                   سال 8 شماره 5 صفحات 143-152 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaderi F. Action mirroring and action understanding in children. frooyesh. 2019; 8 (5) :143-152
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1020-fa.html
قادری فرزاد. ادراک عمل و عملکرد آیینه ای در کودکان . رویش روان شناسی. 1398; 8 (5) :143-152

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1020-fa.html


دانشگاه اصفهان ، ghaderi68@yahoo.com
چکیده:   (31 مشاهده)
در دهه گذشته علاقه به چگونگی ادراک عمل و عملکرد آیینه­ای کودک نسبت به رفتار دیگران افزایش یافته است و تحقیقات رفتاری روی رشد و اهمیت مکانیسم‌های ادراک عمل و عمل آیینه­وار (تقلید، الگوبرداری و پیش بینی هدف) تمرکز کرده­اند. عده‌ای به پایه‌های عصبی آیینگی عمل، شناسایی علایم الکتروفیزیولوژیک خاص یا ارتباط نواحی مغز، مکانیسم‌های اجرایی و کارکردی مفیدی که منجر به عمل آیینه‌ای می‌شوند، پرداخته‌اند. عده‌ای پیشنهاد کرده‌اند که عمل آیینه‌ای نتیجه‌ی پردازش و فرایندهای سطح بالاتر بوده، و نهایتاً عده‌ای پیامدهای عملکرد آیینه‌ای در مورد کارکردهای اجتماعی با توجه به نقش آن در ادراک عمل و تقویت روابط اجتماعی را مورد بحث قرار داده‌اند. مقاله حاضر مروری است بر مبانی و مفاهیم ادراک عمل و عمل آیینه‌ای در کودکان، ساز و کارهای زیربنایی عصب شناسی، شناختی و اجتماعی موجود، سیر رشدی و تحولی، نحوه سنجش و ارزیابی و همچنین بررسی رئوس نظریات و ادعاهای محققین اخیر در این زمینه. تاثیرات و کاربرد آیینه سازی عمل در رشد ادراک اجتماعی و شناخت اجتماعی در مراحل رشد کودکان مورد بحث قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 538 kb]   (12 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb