Afshari A, Parvinpour S, Adelifar A. (2019). The effect of the frequency of motivational self-talk on the performance of volleyball service in adolescent female athlete.
Rooyesh.
8(6), 123-128.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1043-fa.html
افشاری اکرم، پروین پور شهاب، عادلی فر آرزو. تأثیر فراوانی خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد سرویس والیبال در نوجوانان دختر ورزشکار رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :128-123
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1043-fa.html
1- دانشگاه فرهنگیان ، afshar.sem94@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (2147 مشاهده)
هدف از انجام این تحقیق تعیین تأثیر فراوانی خودگفتاری انگیزشی بر یادگیری سرویس والیبال میباشد. روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیشآزمون-پسآزمون صورت گرفت. 30 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان سمیرم بهصورت نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه 10 نفره (خود گفتاری با یک تکرار، خود گفتاری با سه تکرار و گروه کنترل) قرار گرفتند. ابتدا پیشآزمون سرویس والیبال ایفرد انجام شد. مرحله اکتساب در طی 3 جلسه متوالی صورت گرفت. در هر جلسه 3 بلوک 10 کوششی تمرین شد. گروه خود گفتاری یک تکرار، قبل از هر ضربه یکمرتبه از واژه انگیزشی من میتوانم به بهترین نقطه، توپ را بفرستم استفاده کرد. گروه سه تکرار، همین واژهها را سه مرتبه قبل از هر ضربه تکرار کرد. گروه کنترل از هیچ عبارتی استفاده نکرد. بعد از پایان مرحله اکتساب، پسآزمون و 48 ساعت بعد آزمون یادداری گرفته شد. از تحلیل واریانس جهت تحلیل دادهها استفاده شد. سطح معناداری 05/0>P در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد بین خودگفتاری یک تکرار با گروه خودگفتاری سه تکرار و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. امتیاز خودگفتاری با یک تکرار بهطور معناداری بالاتر از گروه سه تکرار و گروه کنترل میباشد. همچنین خودگفتاری با سه تکرار اثر منفی بر سرویس والیبال دارد. دریک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که خودگفتاری انگیزشی با یک تکرار موجب بهبود سرویس والیبال میشود اما خودگفتاری انگیزشی با سه تکرار تأثیر منفی بر عملکرد سرویس والیبال دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1396/10/23 | پذیرش: 1397/1/27 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1