مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 58-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pordel F, Zare-Moghaddam A, Mousavi S, Ghorbani M. (2019). Investigating the Effectivity of Brain-centered Trainings on Academic procrastination and Students’ Test Anxiety. Rooyesh. 8(6), 51-58.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1132-fa.html
پردل فاطمه، زارع مقدم علی، موسوی سیدعماد، قربانی مریم. بررسی اثربخشی آموزش‌های مغزمحور بر اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :58-51

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1132-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد تربت حیدریه
2- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند ، ali_zare@alumni.ut.ac.ir
3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
4- دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2495 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش‌های مغزمحور بر اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان پسر کلاس نهم متوسطه اول شهر خواف می‌باشد که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 30 دانش‌آموز پسر نهم متوسطه اول شهر خواف بود که پژوهشگر آن‌ها را انتخاب کرده و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده بود که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی انتخاب شدند. محیط یادگیری بر اساس مؤلفه‌های تأثیرگذار بر مغز (نور، تغذیه، اکسیژن، رنگ، موسیقی و آب) تغییر یافت. سپس، معلم گروه آزمایش را بر اساس اصول یادگیری مغزمحور آموزش داد. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و پرسشنامه‌ اهمال‌کاری تحصیلی سولومن و راتبلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش‌های مغزمحور بر کاهش اضطراب امتحان مؤثر است (05/0>P) ولی بر اهماکاری تاثیری نداشته است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که آموزش‌های مغزمحور بر کاهش اضطراب امتحان مؤثر است. بنابراین آموزش یادگیری مغزمحور می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای در کاهش اضطراب امتحان دانش­آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 662 kb]   (1405 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/1/28 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار الکترونیک: 1398/7/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb