Pordel F, Zare-Moghaddam A, Mousavi S, Ghorbani M. (2019). Investigating the Effectivity of Brain-centered Trainings on Academic procrastination and Students’ Test Anxiety.
Rooyesh.
8(6), 51-58.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1132-fa.html
پردل فاطمه، زارع مقدم علی، موسوی سیدعماد، قربانی مریم. بررسی اثربخشی آموزشهای مغزمحور بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :58-51
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1132-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد تربت حیدریه
2- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند ، ali_zare@alumni.ut.ac.ir
3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
4- دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (2495 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزشهای مغزمحور بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر کلاس نهم متوسطه اول شهر خواف میباشد که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 30 دانشآموز پسر نهم متوسطه اول شهر خواف بود که پژوهشگر آنها را انتخاب کرده و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی انتخاب شدند. محیط یادگیری بر اساس مؤلفههای تأثیرگذار بر مغز (نور، تغذیه، اکسیژن، رنگ، موسیقی و آب) تغییر یافت. سپس، معلم گروه آزمایش را بر اساس اصول یادگیری مغزمحور آموزش داد. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومن و راتبلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزشهای مغزمحور بر کاهش اضطراب امتحان مؤثر است (05/0>P) ولی بر اهماکاری تاثیری نداشته است؛ پس میتوان نتیجه گرفت که آموزشهای مغزمحور بر کاهش اضطراب امتحان مؤثر است. بنابراین آموزش یادگیری مغزمحور میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/1/28 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار الکترونیک: 1398/7/22