اگر چه در دهههای اخیر در دنیا به آموزش افراد کم توان ذهنی توجه بسیاری شده و دستاوردهای مهمی در این زمینه حاصلشدهاست، ولی یکی از جنبههای مهم زندگی آنان که روابط جنسی است، کمتر از سایر جنبهها مورد توجه قرارگرفتهاست. آموزش این روابط و سایر جنبههای مرتبط با رفتارهای جنسی نظیر آگاهی نسبت به اندامهای جنسی، پیشگیری از سوءاستفادههای جنسی و فرزندآوری از مسائل حائز اهمیت بهشمارمیروند. از آن جایی که این افراد بیش از افراد عادی در معرض خطر سوءاستفاده جنسی قرار دارند، نیاز آنها به دریافت آموزشهای جنسی دوچندان است. برخی از آنان به دلیل سوءاستفاده جنسی، مشکلات و اختلالات روانشناختی متعددی پیدا میکنند، زیرا در چنین مواقعی مورد بیتوجهی و بیمهری اطرافیان قرار میگیرند. اظهارات آنها برای دیگران باورکردنی نیست، از سوی فرد متجاوز تهدید میشوند یا فرد متجاوز از نزدیکان آنان است. پژوهشها بیانگر این است که آنها از دانش جنسی بسیار اندکی برخوردارند که میتوان به عدم ارائه این برنامهها، مشکل در یادگیری و بهخاطرسپاری اطلاعات در افراد کم توان ذهنی نسبت داد. علاوه بر این، آموزش جنسی بخشی از برنامههای درمانی برای افراد کم توان ذهنی با سابقه رفتارهای جنسی نامناسب محسوب میشود. در زمینه آموزش جنسی به افراد کم توان ذهنی دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. بسیاری از والدین، معلمان و حتی متخصصان تصور میکنند افراد کم توان ذهنی به برقراری روابط جنسی تمایل ندارند، زیرا از تولید نسلهای مانند خود میهراسند. در مقابل برخی متخصصان معتقدند فعالیت جنسی بخشی از زندگی افراد کم توان ذهنی است و آنها در زمینه بیان تمایلات جنسی خود حقوقی دارند که نباید از آن محروم شوند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |