دانشگاه شهید بهشتی ، sa_ebrahimi@sbu.ac.ir
چکیده: (2510 مشاهده)
مداخلات مدرسه محور به دنبال شناسایی و اعمال تغییرات مؤثر بر عوامل مهم فرایندهای کلاسی است که رشد تحصیلی و اجتماعی-هیجانی دانشآموزان را پیشبینی میکند. یکی از این عوامل مؤثر در بهبود و ارتقای تعاملات کلاسی و کیفیت کلاس، یادگیری اجتماعی-هیجانی است. یادگیری اجتماعی-هیجانی فرایندی است که به یکپارچهسازی تفکر، احساس و رفتار به منظور آگاهی از خود و دیگران، تصمیمگیریهای مسئولانه و مدیریت رفتارهای خود و دیگران اشاره دارد. برنامههای مداخلهای یادگیری اجتماعی-هیجانی برای تسهیل این فرایند به شیوههای نظاممند و جامع در مدارس طراحی میشوند. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مشخصههای یادگیری اجتماعی-هیجانی و برنامههای مداخلهای یادگیری اجتماعی-هیجانی مدارس و به ویژه فعالیتهای کازل شناسایی و معرفی شد که برای ارتقای سلامت روان در کودکان و نوجوانان بر اساس یادگیری اجتماعی-هیجانی، دستورالعملها و برنامههایی را با رویکردهای دقیق تدوین کرده است. ویژگی این رویکردها، یکپارچهسازی و ادغام مهارتهای یادگیری اجتماعی-هیجانی با سوادآموزی و تمرینهای مرتبط با کلاس و مدرسه است. در میان بسیاری از رویکردها، به راهبردهای ارتقای تفکر جایگزین، کلاسهای پاسخگو، تشخیص، فهم، طبقهبندی، ابراز و نظمدهی هیجان، جامعه مراقبتی مدرسه، تصمیمگیری، دومین گام، خواندن، نوشتن، احترام و حل تعارض، تصمیمگیری اجتماعی/حل مسایل اجتماعی و والدگری هوش هیجانی پرداخته شد. یافتههای این پژوهش ضمن ارایه مدلهای مداخلهای متعدد برای مدارس و مشارکت خانوادهها، نشان داد زمانی که مدارس نقش اساسی مهارتهای اجتماعی و هیجانی را در یادگیری و زندگی موفق روشن میسازند و برنامههای جامع، هماهنگ و دقیق را اجرا میکنند، احتمالاً بر شایستگیهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور مثبت تأثیرگذار خواهند بود. نتایج این مطالعه میتواند به عنوان راهنمایی برای برنامهریزان درسی و مدارس مطرح گردد تا در تصمیمگیریهای ارتقای جو کلاس اهمیت بیشتری به شناسایی عوامل اجتماعی و هیجانی کلاسها و تقویت آنها از طریق برنامههای مداخلهای دهند.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/2/29 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار الکترونیک: 1398/5/10