سال 8، شماره 5 - ( شماره پیاپی 38/ مرداد 1398 )                   سال 8 شماره 5 صفحات 67-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi S. Educational approaches to social-emotional learning in schools. frooyesh. 2019; 8 (5) :67-76
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1187-fa.html
ابراهیمی سارا. رویکردهای تربیتی به یادگیری اجتماعی-هیجانی در مدارس. رویش روان شناسی. 1398; 8 (5) :67-76

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1187-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی ، sa_ebrahimi@sbu.ac.ir
چکیده:   (65 مشاهده)
مداخلات مدرسه محور به دنبال شناسایی و اعمال تغییرات مؤثر بر عوامل مهم فرایندهای کلاسی است که رشد تحصیلی و اجتماعی-هیجانی دانش­آموزان را پیش­بینی می­کند. یکی از این عوامل مؤثر در بهبود و ارتقای تعاملات کلاسی و کیفیت کلاس، یادگیری اجتماعی-هیجانی است. یادگیری اجتماعی-هیجانی فرایندی است که به یکپارچه­سازی تفکر، احساس و رفتار به منظور آگاهی از خود و دیگران، تصمیم­گیری­های مسئولانه و مدیریت رفتارهای خود و دیگران اشاره دارد. برنامه­های مداخله­ای یادگیری اجتماعی-هیجانی برای تسهیل این فرایند به شیوه­های نظام­مند و جامع در مدارس طراحی می­شوند. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مشخصه­های یادگیری اجتماعی-هیجانی و برنا­مه­های مداخله­ای یادگیری اجتماعی-هیجانی مدارس و به ویژه فعالیت­های کازل شناسایی و معرفی شد که برای ارتقای سلامت روان در کودکان و نوجوانان بر اساس یادگیری اجتماعی-هیجانی، دستورالعمل­ها و برنامه­هایی را با رویکردهای دقیق تدوین کرده است. ویژگی این رویکرد­ها، یکپارچه­سازی و ادغام مهارت­های یادگیری اجتماعی-هیجانی با سوادآموزی و تمرین­های مرتبط با کلاس و مدرسه است. در میان بسیاری از رویکردها، به راهبردهای ارتقای تفکر جایگزین، کلاس­های پاسخ­گو، تشخیص، فهم، طبقه­بندی، ابراز و نظم­دهی هیجان، جامعه مراقبتی مدرسه، تصمیم­گیری، دومین گام، خواندن، نوشتن، احترام و حل تعارض، تصمیم­گیری اجتماعی/حل مسایل اجتماعی و والدگری هوش هیجانی پرداخته شد. یافته­های این پژوهش ضمن ارایه مدل­های مداخله­ای متعدد برای مدارس و مشارکت خانواده­ها، نشان داد زمانی که مدارس نقش اساسی مهارت­های اجتماعی و هیجانی را در یادگیری و زندگی موفق روشن می­سازند و برنامه­های جامع، هماهنگ و دقیق را اجرا می­کنند، احتمالاً بر شایستگی­های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان به طور مثبت تأثیرگذار خواهند بود. نتایج این مطالعه می­تواند به عنوان راهنمایی برای برنامه­ریزان درسی و مدارس مطرح گردد تا در تصمیم­گیری­های ارتقای جو کلاس اهمیت بیشتری به شناسایی عوامل اجتماعی و هیجانی کلاس­ها و تقویت آن­ها از طریق برنامه­های مداخله­ای دهند.
متن کامل [PDF 656 kb]   (18 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb