یکی از مسائل مهم حوزهی یادگیری آموزشگاهی که پژوهشهای فراوانی را به خود معطوف داشته، خودپنداره تحصیلی است. خودپندارهی تحصیلی به ادراک یا تصویر دانشآموز از شایستگیهای خود در رابطه با یادگیری آموزشگاهی اشاره میکند که بر پیشرفت تحصیلی اثر میگذارد و همزمان از آن متأثر میشود. یکی از عوامل مهمی که شخص را وامیدارد که به گونه ای مؤثر عمل نماید و در کارهایش جدیت و پشتکار داشته باشد، عزت نفس است و بر اساس پژوهشهای انجامگرفته مشخص شده که ازدستدادن حس کنترل و ایجاد نارضایتی فردی یکی از جنبههای مشخص عزت نفس پایین است. هدف اساسی پژوهش حاضر مشخصنمودن رابطه بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی میباشد. گروه نمونه شامل 300 دانشآموز دختر بود که از آنان خواسته شد مقیاس خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کنند. همچنین مقیاس ارزیابی خودکنترلی کندال و ویلکاکس (SCRS ) توسط یکی از والدین دانش آموزان تکمیل شد. عملکرد تحصیلی هر یک از دانشآموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلیشان (خیلیخوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) میباشد که معلمان نمرهای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد. همچنین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکند.یکی از مسائل مهم حوزهی یادگیری آموزشگاهی که پژوهشهای فراوانی را به خود معطوف داشته، خودپنداره تحصیلی است. خودپندارهی تحصیلی به ادراک یا تصویر دانشآموز از شایستگیهای خود در رابطه با یادگیری آموزشگاهی اشاره میکند که بر پیشرفت تحصیلی اثر میگذارد و همزمان از آن متأثر میشود. یکی از عوامل مهمی که شخص را وامیدارد که به گونه ای مؤثر عمل نماید و در کارهایش جدیت و پشتکار داشته باشد، عزت نفس است و بر اساس پژوهشهای انجامگرفته مشخص شده که ازدستدادن حس کنترل و ایجاد نارضایتی فردی یکی از جنبههای مشخص عزت نفس پایین است. هدف اساسی پژوهش حاضر مشخصنمودن رابطه بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر دورهی ابتدایی میباشد. گروه نمونه شامل 300 دانشآموز دختر بود که از آنان خواسته شد مقیاس خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ و مقیاس عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کنند. همچنین مقیاس ارزیابی خودکنترلی کندال و ویلکاکس (SCRS ) توسط یکی از والدین دانش آموزان تکمیل شد. عملکرد تحصیلی هر یک از دانشآموزان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلیشان (خیلیخوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش) میباشد که معلمان نمرهای معادل آن (از 13 تا 20) نسبت دادند. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی با عملکرد تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد. همچنین خودپنداره تحصیلی، عزت نفس و خودکنترلی واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |