مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 7 - ( شماره پیاپی 40 / مهر 1398 )                   سال 8 شماره 7 صفحات 214-207 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimpour A, Salimi E. Predicting the high school student’s aggression according to intelligence and academic self-efficacy. Rooyesh 2019; 8 (7) :207-214
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1289-fa.html
عظیم پور علیرضا، سلیمی الهام. پیش بینی پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی بر اساس هوش و خودکارآمدی تحصیلی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (7) :207-214

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1289-fa.html


1- استادیار، دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، a.azimpour@kazerunsfu.ac.ir, aaaazimpour@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،آزاد اسلامی واحد بندرعباس
چکیده:   (2667 مشاهده)
یکی از  نظریه‌های تبیین کننده‌ی پرخاشگری نظریه‌ی ناکامی پرخاشگری است. در دانش‌آموزان یکی از منابع ناکامی، ناکامی‌های تحصیلی است. تحقیقات نشان داده‌اند که هوش و خودکارآمدی تحصیلی بالا می‌توانند باعث موفقیت تحصیلی و پیش‌گیری از ناکامی تحصیلی شوند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی انواع پرخاشگری با دو متغیر هوش و خودکارآمدی تحصیلی بود. 210 دانش آموز دختر و پسر بندرعباسی از پایه‌ی دوم دبیرستان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و آزمون های پرخاشگری باس و پری، ماتریس‌های پیشرونده‌ی هوش ریون و خرده‌مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پرسشنامه‌ی خودکارآمدی کودکان و نوجوانان بر این دانش‌آموزان اجرا شد. یافته‌ها حاکی از رابطه‌ی منفی پرخاشگری کلی و انواع پرخاشگری کلامی، بدنی، خشم و خشونت با خودکارآمدی تحصیلی و همچنین رابطه‌ی منفی پرخاشگری کلی، پرخاشگری بدنی، کلامی و خشم با هوشبهر بود. در تحلیل رگرسیون هم خودکارآمدی و هم هوشبهر توانستند پرخاشگری را پیش بینی کنند. به نظر می رسد با توجه به تاثیر احتمالی نقصان هوش و خودکارآمدی تحصیلی بر ایجاد ناکامی تحصیلی و تاثیر احتمالی این ناکامی بر پرخاشگری بتوان پیش بینی پذیری پرخاشگری بر اساس هوش و خودکارآمدی تحصیلی را توضیح داد. این پژوهش همچنین نشان داد که هیچ تفاوتی بین دو جنس در متغیرهای این تحقیق وجود ندارد. به نظر می‌رسد باورها و شواهد مبتنی بر بالاتر بودن پرخاشگری مردان چندان هم قابل تعمیم به همه ی جوامع آماری نباشد.  
متن کامل [PDF 723 kb]   (58 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/5/6 | ویرایش نهایی: 1398/8/27 | پذیرش: 1397/8/8 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb