1- استادیار، دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، a.azimpour@kazerunsfu.ac.ir, aaaazimpour@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،آزاد اسلامی واحد بندرعباس
چکیده: (2667 مشاهده)
یکی از نظریههای تبیین کنندهی پرخاشگری نظریهی ناکامی – پرخاشگری است. در دانشآموزان یکی از منابع ناکامی، ناکامیهای تحصیلی است. تحقیقات نشان دادهاند که هوش و خودکارآمدی تحصیلی بالا میتوانند باعث موفقیت تحصیلی و پیشگیری از ناکامی تحصیلی شوند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ی انواع پرخاشگری با دو متغیر هوش و خودکارآمدی تحصیلی بود. 210 دانش آموز دختر و پسر بندرعباسی از پایهی دوم دبیرستان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و آزمون های پرخاشگری باس و پری، ماتریسهای پیشروندهی هوش ریون و خردهمقیاس خودکارآمدی تحصیلی پرسشنامهی خودکارآمدی کودکان و نوجوانان بر این دانشآموزان اجرا شد. یافتهها حاکی از رابطهی منفی پرخاشگری کلی و انواع پرخاشگری کلامی، بدنی، خشم و خشونت با خودکارآمدی تحصیلی و همچنین رابطهی منفی پرخاشگری کلی، پرخاشگری بدنی، کلامی و خشم با هوشبهر بود. در تحلیل رگرسیون هم خودکارآمدی و هم هوشبهر توانستند پرخاشگری را پیش بینی کنند. به نظر می رسد با توجه به تاثیر احتمالی نقصان هوش و خودکارآمدی تحصیلی بر ایجاد ناکامی تحصیلی و تاثیر احتمالی این ناکامی بر پرخاشگری بتوان پیش بینی پذیری پرخاشگری بر اساس هوش و خودکارآمدی تحصیلی را توضیح داد. این پژوهش همچنین نشان داد که هیچ تفاوتی بین دو جنس در متغیرهای این تحقیق وجود ندارد. به نظر میرسد باورها و شواهد مبتنی بر بالاتر بودن پرخاشگری مردان چندان هم قابل تعمیم به همه ی جوامع آماری نباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/5/6 | ویرایش نهایی: 1398/8/27 | پذیرش: 1397/8/8 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1