Abdolahi M. (2019). Presenting the model of moral development in teenagers according to metacognitive components with the emphasis on social cognition theory.
Rooyesh.
8(10), 1-8.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1293-fa.html
دکترای روانشناسی تربیتی ، مدرس دانشگاه فرهنگیان ، m.abdolahi65@yahoo.com
چکیده: (2798 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر، تدوین مدل رشد اخلاقی بر اساس مؤلفههای فراشناختی با میانجیگری شناخت اجتماعی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان متوسطه اول شهرستان خرمآباد بود که از میان آنها 311 نفر (146 پسر و 165 دختر) بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای استدلال اخلاقی رست و همکاران، فراشناخت اخلاقی سوانسون و هیل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل و شناخت اجتماعی بارون - کوهن را تکمیل کردند. سپس، داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون در چارچوب تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که استدلال اخلاقی به واسطه فراشناخت و شناخت اجتماعی با رفتار اخلاقی رابطه دارد و دو جزء فراشناخت یعنی راهبرد و تکلیف با استدلال اخلاقی رابطه ندارد اما این دو با رفتار اخلاقی ارتباط دارند. بنابراین در بررسی رشد اخلاقی در نوجوانان باید در جستجوی عوامل دیگر بود و در آموزش اخلاق به آنها و تحول اخلاقیشان به نقش فراشناخت اخلاقی و شناخت اجتماعی هم توجه نمود
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/5/11 | پذیرش: 1397/6/15 | انتشار الکترونیک: 1398/10/15