1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، ایران ، Mahvash_mafi@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
چکیده: (2137 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبکهای دلبستگی در دانشآموزان معتاد به اینترنت و دانشآموزان عادی است که با روش پژوهش از نوع پس رویدادی انجام گرفت. نمونه آماری شامل 200 نفر (100 نفر دانشآموز معتاد به اینترنت و 100 دانش آموز عادی) از دانشآموزان در شهر انزلی بود که با شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی (1996) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد و عملیات به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 انجام گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت بین سبک دلبستگی ایمن در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی با مقدار 21/21 = (196،1) F ، تفاوت بین سبک دلبستگی اضطرابی در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی با مقدار 58/14 = (196،1) F وتفاوت بین سبک دلبستگی اجتنابی دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی با مقدار 97/5 = (196،1) F از نظر آماری معنی دار است (05/0≥P). با توجه به یافته های پژوهش دانش آموزان معتاد به اینترنت از سبک اجتنابی( 59/17 x=) و دانش آموزان عادی از سبک ایمن(39/18x= ) و سبک اضطرابی (71/18x= ) استفاده می کنند. نتایج نشان داد که دانشآموزان معتاد به اینترنت سبک دلبستگی اجتنابی و دانشآموزان عادی سبکهای دلبستگی ایمن و اضطرابی دارند. لذا با توجه به نتایج به دست آمده می توان با تقویت سبک دلبستگی دانش آموزان، بر کاهش گرایش آنان به اعتیاد به اینترنت تاثیر گذاشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/6/19 | ویرایش نهایی: 1398/8/28 | پذیرش: 1397/7/29 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1