مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 7 - ( شماره پیاپی 40 / مهر 1398 )                   سال 8 شماره 7 صفحات 254-247 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mafi M, Botdavar N. Comparison of attachment styles and lifestyle in Internet addict students and normal students. Rooyesh 2019; 8 (7) :247-254
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1339-fa.html
مافی مهوش، بت دورار نازلی. مقایسه سبک‌های دلبستگی و سبک زندگی در دانش‌آموزان معتاد به اینترنت و دانش‌آموزان عادی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (7) :247-254

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1339-fa.html


1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، ایران ، Mahvash_mafi@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
چکیده:   (2137 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک‌های دلبستگی در دانش‌آموزان معتاد به اینترنت و دانش‌آموزان عادی  است  که با روش پژوهش از نوع پس رویدادی انجام گرفت. نمونه آماری شامل 200 نفر (100 نفر دانش­­آموز معتاد به اینترنت و 100 دانش آموز عادی) از دانش‌آموزان در شهر انزلی بود که با شیوه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک­های دلبستگی کولینز و رید (1990)، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی (1996) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد و عملیات به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که تفاوت بین سبک دلبستگی ایمن در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی با مقدار 21/21 = (196،1) F   ، تفاوت بین سبک دلبستگی اضطرابی در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی با مقدار 58/14 = (196،1) F   وتفاوت بین سبک دلبستگی اجتنابی دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی با مقدار 97/5 = (196،1) F  از نظر آماری معنی دار است (05/0P). با توجه به یافته های پژوهش دانش آموزان معتاد به اینترنت از سبک اجتنابی(  59/17 x=) و دانش آموزان عادی از سبک ایمن(39/18x= ) و سبک اضطرابی (71/18x= ) استفاده می کنند.  نتایج نشان داد که دانش‌آموزان معتاد به اینترنت سبک دلبستگی اجتنابی و دانش‌آموزان عادی سبک‌های دلبستگی ایمن و اضطرابی دارند.  لذا  با  توجه به نتایج به دست آمده می توان با تقویت سبک دلبستگی دانش آموزان، بر کاهش گرایش آنان به اعتیاد به اینترنت تاثیر گذاشت.
متن کامل [PDF 699 kb]   (49 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/6/19 | ویرایش نهایی: 1398/8/28 | پذیرش: 1397/7/29 | انتشار الکترونیک: 1398/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb