سازگاری در حال حاضر از مهمترین نشانههای سلامت روان در نوجوانان محسوب میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه سبکهای هویتی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانشآموزان مقطع متوسطه است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر در مقطع دبیرستان در سال تحصیلی 94-95 در شهر کرمانشاه بود، که 282 نفر (160 دختر و 122 پسر) در پایههای اول، دوم، و سوم با روش نمونهگیری خوشهایی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک هویت و مقیاس سازگاری دانشآموزان بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبکهای هویت به شکل معناداری توانایی پیشبینی سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی را دارند. نتایج نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و سازگاری عاطفی رابطه وجود ندارد، اما بین سبک اطلاعاتی و سازگاری اجتماعی و آموزشی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سبکهای هویتی هنجاری و اجتنابی با سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی رابطه وجود دارد. نتایج نشان داد که سبک های هویت نقش مهمی در سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانشآموزان دارند. دانشآموزان با سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری، میزان سازگاری عاطفی، اجتماعی، و آموزشی بالاتری دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |