پیام خود را بنویسید
سال 9، شماره 2 - ( شماره پیاپی 47 / اردیبهشت 1399 )                   سال 9 شماره 2 صفحات 127-134 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movaghar A, Akbari Amarghan H. The Effectiveness of Group Hope Therapy in Resilience and Happiness of Female Students. frooyesh. 2020; 9 (2) :127-134
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1391-fa.html
موقر عاطفه، اکبری امرغان حسین. اثربخشی امیددرمانی به شیوه گروهی بر تاب‌آوری و شادکامی دانش‌آموزان دختر. رویش روان شناسی. 1399; 9 (2) :127-134

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1391-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، ایران ، Scientificarticles.movaghar@gmail.com
2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، ایران
چکیده:   (149 مشاهده)
هدف این پژوهش اثربخشی امیددرمانی به شیوه گروهی بر تاب‌آوری و شادکامی دانش‌آموزان دختر بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون با گروه کنترل برابر اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش‌آموزان دختر در مقطع دبیرستان شهرستان قوچان که مشغول به تحصیل در سال 1392-93 ارجاع داده شده‌اند، تشکیل می‌دهد. به منظور انتخاب نمونه  از 21 دبیرستان دخترانه موجود در شهرستان قوچان یک دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شد و از کسانی که مایل به شرکت در این  طرح پژوهشی بودند دعوت به همکاری شد تا در این طرح پژوهشی ثبت نام نمایند. در نهایت تعداد 45 نفر در دو گروه آزمایشی ( هر گروه 15 نفر) و 1 گروه کنترل (به تعداد 15 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. سپس جلسات آموزشی برای افراد گروه آزمایش به صورت گروهی 8 جلسه یک ساعته بر طبق پروتکل اسنایدر (2002) اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش، پرسشنامه کونور و دیویدسون (2003) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد در گروه آزمایش اجرا گردید. برای تجزیه تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که تفاوت نمرههای پیشآزمون- پسآزمون دو گروه برای متغیر تاب‌آوری و شادکامی دانش‌آموزان دختر معنادار است. این مطالعه نشان می‌دهد که امیددرمانی به شیوه گروهی بر تاب‌آوری و شادکامی دانش‌آموزان دختر اثربخش بوده و می‌تواند به عنوان یک مداخله روانشناختی در کنار سایر مداخلات مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 388 kb]   (22 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۹/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb